dc.contributor.advisor | Machula, Tomáš | |
dc.contributor.author | Kilbergr, Pavel | |
dc.date.accessioned | 2021-12-09T08:54:22Z | |
dc.date.available | 2021-12-09T08:54:22Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-03-31 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/37017 | |
dc.description.abstract | Práce se zabývá pojetím etiky ctností v kontextu Teologické sumy. Základy čerpá z klasické filosofie antických myslitelů. Platónovo paralelní pojetí člověka s obcí a jeho prostý systém ctností je prvním pohledem. Druhým pohledem je Aristotelovo členění na rozumové a morální ctnosti, jež téma začíná komplikovat. Stoický přínos poukazuje na slepou uličku dualistického vidění světa a člověka. Tomáš Akvinský navazuje na tuto filosofickou tradici, kterou rozvíjí svým pojetím kardinálních a teologálních ctností. Kardinální ctnosti jsou v člověku zakotveny skrze habity, a proto je vztah habitů, dispozic a způsobilostí klíčovým tématem. Ctnosti jsou tak bytostnou součástí lidské osoby. Psychologie se setkává s tímto tématem skrze psychologii osobnosti, kde paralelou ke ctnostem jsou specifické vlastnosti. Téma ctností je však pro současnou psychologii stále otevřenou otázkou a výzvou. | cze |
dc.format | 75 s. (144 093 znaků) | |
dc.format | 75 s. (144 093 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Etika | cze |
dc.subject | ctnosti | cze |
dc.subject | habitus | cze |
dc.subject | dispozice | cze |
dc.subject | způsobilost | cze |
dc.subject | kardinální ctnost | cze |
dc.subject | teologální ctnost | cze |
dc.subject | rozumová ctnost | cze |
dc.subject | morální ctnost | cze |
dc.subject | prozíravost | cze |
dc.subject | spravedlnost | cze |
dc.subject | statečnost | cze |
dc.subject | uměřenost | cze |
dc.subject | osobnost | cze |
dc.subject | struktura osobnosti | cze |
dc.subject | rys | cze |
dc.subject | vlastnost | cze |
dc.subject | obecná vlastnost | cze |
dc.subject | svědomí | cze |
dc.subject | vůle | cze |
dc.subject | Ethic | eng |
dc.subject | virtue | eng |
dc.subject | habit | eng |
dc.subject | disposition | eng |
dc.subject | adequacy | eng |
dc.subject | cardinal virtues | eng |
dc.subject | supernatural virtues | eng |
dc.subject | intellectual virtues | eng |
dc.subject | moral virtues | eng |
dc.subject | prudence | eng |
dc.subject | justice | eng |
dc.subject | fortitude | eng |
dc.subject | temperance | eng |
dc.subject | personality | eng |
dc.subject | structure of personality | eng |
dc.subject | trait | eng |
dc.subject | inner quality | eng |
dc.subject | general quality | eng |
dc.subject | conscience | eng |
dc.subject | will | eng |
dc.title | Tomášova etika ctností z pohledu filosofie a psychologie | cze |
dc.title.alternative | Thomas ethics of virtues from the philosophical and psychological point of view | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 39695 | |
dc.description.abstract-translated | The first part deals with the concept of virtue ethics in the view of Summa theologica. Its basis is acquired from classical philosophy of ancient scholars. Firstly, it is necessary to describe Plato's and Aristoteles systematical approach to virtues. Plato's approach is parallel with the concept of the state. Aristotle's has a system divided into rational and moral virtues, which is a small entanglement of this topic. The last systematical approach in ancient times takes Stoic's way with dualistic conception of realty and human inside, which is an approach with no ground. Thomas Aquinas continues the system of Plato's and Aristotle's and adds the theory of cardinal and supernatural virtues. The cardinal virtues are rooted in humans, through their habits, so the key question then being human's habits, disposition, and adequacy in connection with their nature. Subsequently, the virtues are an essential part of human nature or personality. The psychology deals with the topic of virtues in the context of personality psychology, especially, in the background of inner quality or traits. Recently, virtues in the psychology are still open to question and are a huge challenge. | eng |
dc.date.accepted | 2016-05-23 | |
dc.description.department | Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Teologie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Teologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Nakonečný, Milan | |