Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorZeman, Marek
dc.contributor.authorMarková, Anežka
dc.date.accessioned2022-03-09T07:29:25Z
dc.date.available2022-03-09T07:29:25Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39476
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá možnostmi využití cvičební pomůcky Daflex ve fyzioterapii dětí staršího školního věku, jimž bylo diagnostikováno vadné držení těla. Zdravotní a rehabilitační pomůcka Daflex je originální cvičební pomůcka, která byla patentována v ČR v roce 2012. S diagnózou vadného držení těla se u dětí můžeme setkat poměrně často. Právě u této věkové skupiny dochází k rozvoji potíží, neboť nastávají změny nejen hormonální a psychické, ale zároveň je to období akcelerace růstu. Mohou nastat poruchy koordinace pohybu a svalové dysblance, jež jsou potencovány pasivním trávením volného času a nerovnoměrným zatížením určitých svalových skupin. Svalové dysbalance bývají způsobené i nevhodným tréninkem a přetěžováním mladých sportovců. Teoretická část je zaměřena na cvičení s pomůckou Daflex, techniky tréninku, způsoby úchopů i úvazů a zásady, jež by se měly při cvičení dodržovat. Jsou zde popsána specifika staršího školního věku a změny, které jsou pro tuto věkovou skupinu charakteristické. Dále se práce zabývá držením těla, jeho hodnocením a možnostmi kompenzačních cvičení s využitím pohybového programu Daflex System. Pro praktickou část práce byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu. Výzkum byl prováděn formou zpracování tří kazuistik a analýzou rozhovorů. Práce obsahuje vstupní a výstupní kineziologický rozbor, semistrukturovaný rozhovor s respondenty a jejich rodiči, návrh fyzioterapeutické cvičební jednotky a popis prováděné terapie s fotodokumentací jednotlivých cviků. Cílem práce bylo zmapovat možnosti využití pomůcky Daflex ve fyzioterapii dětí staršího školního věku a sestavit vhodný fyzioterapeutický plán pro individuální cvičení s touto cvičební pomůckou. Z výsledků vstupního vyšetření vyplynulo, že všechny sledované děti měly svalové dysbalance v oblasti šíje a horní hrudní páteře. Docházelo k přetížení extenzorů trupu i šíje a k ochabování mezilopatkových svalů, přičemž bylo možno sledovat předsun hlavy, protrakci ramenních kloubů a kyfotické držení hrudní páteře. Dvě ze sledovaných dětí měly hypermobilní ramenní klouby a u všech docházelo ke zkrácení některých svalových skupin- především ischiokrurálních svalů, horní části m. trapezius, m. sternocleidomastoudeus a m. levator scapulae. Při vstupním vyšetření byly děti vyfotografovány ve vzpřímeném stoji a tyto fotografie jsou uvedeny v přílohách práce. V počáteční fázi terapie byli všichni rodiče i děti seznámeni s rehabilitační cvičební pomůckou Daflex a s tréninkovou metodou Daflex System a dostali fotodokumentaci s popisem cviků. Poté následovaly cvičební jednotky, při kterých se postupně, podle zdatnosti dětí, přidávaly obtížnější cviky. Všechny děti se naučily základních deset cviků. V závěru terapie bylo zařazeno pět cviků individuálních pro každé dítě. Při posledním setkání byly vedeny rozhovory s dětmi i s rodiči, byl odebrán závěrečný kineziologický rozbor a proveden fotografický záznam. Ze závěrečného kineziologického rozboru lze vyčíst, že se v průběhu terapie zlepšil zdravotní stav dětí. Došlo k napřímení páteře, protažení zkrácených svalových skupin a k celkovému zlepšení držení těla. V rozhovorech děti uvedly, že se snažily cvičit pravidelně a jejich rodiče tuto informaci potvrdili. Dále rodiče uvedli, že cviky, které byly zvoleny, byly děti schopné poměrně dobře si zapamatovat, a že cvičení podpořilo motivaci dětí k pohybu. Cvičení se zdravotní a rehabilitační pomůckou Daflex je fyzioterapeutům dobrým nástrojem při práci a dětem vítaným zpestřením obvyklých cvičebních jednotek. Práce může být využita jako informační materiál pro studenty fyzioterapie i fyzioterapeuty v klinické praxi.cze
dc.format92 s. (128 186 znaků)
dc.format92 s. (128 186 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectvadné držení těla; dítě; starší školní věk; Daflex; zdravotní a rehabilitační cvičební pomůcka; Daflex Systemcze
dc.subjectfaulty body posture; teenager; older school age; Daflex; medical and rehabilitation exercising aid; Daflex Systemeng
dc.titleMožnosti využití pomůcky Daflex na vadné držení těla dětí staršího školního věkucze
dc.title.alternativePossibilities of using Daflex for teenagers with faulty body postureeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag54818
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis is focused on the possibilities of the use of an exercise equipment called Daflex in physiotherapy of older school age children who have been diagnosed with a faulty posture. Daflex is a unique rehabilitation exercise tool that was patented in the Czech republic in 2012. The diagnosis of faulty posture of children we can see quite often. There are many development difficulties in this age group. There are not only the hormonal and psychological changes but at the same time it is the period of the growth acceleration. The disorders of coordination of motion and also muscle dysblance are very common. It is caused by passive leisure time activities and by the unequal loading of certain muscle groups. The muscle dysbalance can be also caused by inadequate training and by overloading of the young athletes. The theoretical part is focused on exercises with the help of the Daflex. It will show some training techniques and principles which should be folowed during the exercises. It will describe how to hold and how to use the Daflex. Discussed here are the specifics of the older school age and the changes that are characteristic for these children. Further work deals with the body posture, its rating and with the possibilities of compensatory exercises of the Daflex System program. For the practical part of the work was used the method of qualitative research. The research was made in the form of processing of the three case studies and in the analysis of the interviews. The work contains the input and output kinesiological analysis and also the semi-structured interview with respondents and with their parents. It contains the proposal of the physiotherapeutic exercises and a description of the therapy with the photographs. The purpose of this work was to map the possibilities of using of the Daflex System? program in the physiotherapy of the children of older school age and to make an appropriate physiotherapeutic plan for individual workouts. From the results of the entrance examination i tis possible to see that all of the studied children had a muscle imbalance in the neck and in upper thoracic spine.There was congestion of the torso extenders, of neck and also the intercellular flabbiness of the muscles. It was possible to monitor the displacement of the head, protraction of the shoulder joints and kyphatic posture of the thoracic spine. At the initial examination were children captured in photos that are listed in the annexes of the work. The parents and children were familiar with the Daflex System? method, they got the photo documentation and the description of exercises. It was followed by a special exercise unit. Than the children got more difficult exercises according to their fitness level. All the children have learned the basic ten exercises. Later they got five individual exercises. At the last meeting there was the interview with children and with their parents. The final kinesiological analysis was enriched by the photographs. It can be detected from the final kinesiological analysis that the health status of children has been imroved during the therapy. There has been improved the straightening of the spine, the shortened muscle groups has been stretched and it is possible to see the improvement of the body posture. In the interview children said that they were trying regularly and their parents confirmed the information. The parents appriciated that the exercises were chosen well, the kids were able to remember them and were very motivatied for the movement. The Daflex System rehablitation tool and the method can be a welcome diversification to the usual training units. This bachelor thesis can be used as an information material for students of physiotherapy and for students of physiotherapy and for physiotherapists in a clinical practice.eng
dc.date.accepted2018-06-13
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineFyzioterapiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePlacatková, Petra


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam