Možnosti využití pomůcky Daflex na vadné držení těla dětí staršího školního věku
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi využití cvičební pomůcky Daflex ve fyzioterapii dětí staršího školního věku, jimž bylo diagnostikováno vadné držení těla. Zdravotní a rehabilitační pomůcka Daflex je originální cvičební pomůcka, která byla patentována v ČR v roce 2012.
S diagnózou vadného držení těla se u dětí můžeme setkat poměrně často. Právě u této věkové skupiny dochází k rozvoji potíží, neboť nastávají změny nejen hormonální a psychické, ale zároveň je to období akcelerace růstu. Mohou nastat poruchy koordinace pohybu a svalové dysblance, jež jsou potencovány pasivním trávením volného času a nerovnoměrným zatížením určitých svalových skupin. Svalové dysbalance bývají způsobené i nevhodným tréninkem a přetěžováním mladých sportovců.
Teoretická část je zaměřena na cvičení s pomůckou Daflex, techniky tréninku, způsoby úchopů i úvazů a zásady, jež by se měly při cvičení dodržovat. Jsou zde popsána specifika staršího školního věku a změny, které jsou pro tuto věkovou skupinu charakteristické. Dále se práce zabývá držením těla, jeho hodnocením a možnostmi kompenzačních cvičení s využitím pohybového programu Daflex System.
Pro praktickou část práce byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu. Výzkum byl prováděn formou zpracování tří kazuistik a analýzou rozhovorů. Práce obsahuje vstupní a výstupní kineziologický rozbor, semistrukturovaný rozhovor s respondenty a jejich rodiči, návrh fyzioterapeutické cvičební jednotky a popis prováděné terapie s fotodokumentací jednotlivých cviků.
Cílem práce bylo zmapovat možnosti využití pomůcky Daflex ve fyzioterapii dětí staršího školního věku a sestavit vhodný fyzioterapeutický plán pro individuální cvičení s touto cvičební pomůckou.
Z výsledků vstupního vyšetření vyplynulo, že všechny sledované děti měly svalové dysbalance v oblasti šíje a horní hrudní páteře. Docházelo k přetížení extenzorů trupu i šíje a k ochabování mezilopatkových svalů, přičemž bylo možno sledovat předsun hlavy, protrakci ramenních kloubů a kyfotické držení hrudní páteře. Dvě ze sledovaných dětí měly hypermobilní ramenní klouby a u všech docházelo ke zkrácení některých svalových skupin- především ischiokrurálních svalů, horní části m. trapezius, m. sternocleidomastoudeus a m. levator scapulae. Při vstupním vyšetření byly děti vyfotografovány ve vzpřímeném stoji a tyto fotografie jsou uvedeny v přílohách práce.
V počáteční fázi terapie byli všichni rodiče i děti seznámeni s rehabilitační cvičební pomůckou Daflex a s tréninkovou metodou Daflex System a dostali fotodokumentaci s popisem cviků. Poté následovaly cvičební jednotky, při kterých se postupně, podle zdatnosti dětí, přidávaly obtížnější cviky. Všechny děti se naučily základních deset cviků. V závěru terapie bylo zařazeno pět cviků individuálních pro každé dítě. Při posledním setkání byly vedeny rozhovory s dětmi i s rodiči, byl odebrán závěrečný kineziologický rozbor a proveden fotografický záznam.
Ze závěrečného kineziologického rozboru lze vyčíst, že se v průběhu terapie zlepšil zdravotní stav dětí. Došlo k napřímení páteře, protažení zkrácených svalových skupin a k celkovému zlepšení držení těla. V rozhovorech děti uvedly, že se snažily cvičit pravidelně a jejich rodiče tuto informaci potvrdili. Dále rodiče uvedli, že cviky, které byly zvoleny, byly děti schopné poměrně dobře si zapamatovat, a že cvičení podpořilo motivaci dětí k pohybu.
Cvičení se zdravotní a rehabilitační pomůckou Daflex je fyzioterapeutům dobrým nástrojem při práci a dětem vítaným zpestřením obvyklých cvičebních jednotek. Práce může být využita jako informační materiál pro studenty fyzioterapie i fyzioterapeuty v klinické praxi.