Primární prevence rizikového chování na středních odborných školách v okrese České Budějovice
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá tématem primární prevence rizikového chování na středních odborných školách v okrese České Budějovice. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Prvním cílem této bakalářské práce bylo zjistit a popsat, jaké typy preventivních programů jsou v oblasti prevence rizikového chování na vybraných středních odborných školách v okrese České Budějovice realizovány. Dalším cílem bylo zjistit a popsat, jaké strategie vybrané střední odborné školy v okrese České Budějovice uplatňují při řešení výskytu rizikového chování. Pro sběr informací jsem zvolila kvalitativní typ výzkumu, který probíhal metodou dotazování, formou polostrukturovaného rozhovoru. V rámci výzkumu jsem oslovila jedenáct středních odborných škol v okrese České Budějovice, z nichž deset škol bylo ochotno spolupracovat. Po domluvě se školními metodiky prevence či s jinými osobami pověřenými zajišťováním prevence jsem realizovala rozhovory, které probíhaly se zmíněnými osobami v prostorách těchto škol. Výsledky výzkumu ukazují, že v rámci prevence se všechny zahrnuté školy řídí metodickými pokyny Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Prevence je nejčastěji zajišťována formou přednášek, besed, adaptačních kurzů a také zážitkových programů. Mezi nejčastější strategie v případě výskytu rizikového chování u studentů patří informování rodičů a následně pohovor s rizikovým studentem. V případě výskytu konkrétního rizikového chování se snaží prevenci zaměřovat na tuto problematiku. Bakalářská práce může sloužit jako podklad pro metodiky prevence, pedagogy, sociální pracovníky, a všechny ostatní, kteří se zabývají problematikou rizikového chování studentů na středních školách, a svými poznatky může zároveň posloužit při sestavování Minimálního preventivního programu.