dc.contributor.advisor | Prollová, Drahoslava | |
dc.contributor.author | Štekerová, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2022-03-09T07:27:55Z | |
dc.date.available | 2022-03-09T07:27:55Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-05-04 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39429 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se v teoretické části věnuje definici autismu, dále jsou zde popsány jeho druhy, jaký je výskyt v populaci a jaká je příčina této poruchy, což je velice diskutované téma mezi odborníky. V poslední řadě se tato část zaměřuje na diagnostiku, kdo ji v České republice provádí a jaké jsou diagnostické materiály. Další kapitola
se zaměřuje na rodinu s dítětem se zdravotním postižením. Je zde uvedena definice rodiny, její typy, funkce a způsob, jak se rodiče vyrovnávají s narozením dítěte
se zdravotním postižením. V poslední kapitole teoretické části jsou zmíněny organizace v Jihočeském kraji věnující se rodinám s dětmi s poruchou autistického spektra.
V praktické části jsou uvedeny stručné anamnézy dětí, převážně s Aspergerovým syndromem, dětským autismem a také s vysoce funkčním autismem, jejichž rodiče
mi poskytli rozhovor. Dále je zde provedena analýza těchto rozhovorů. Celkovým cílem práce bylo zjistit, jak probíhá plánování volnočasových aktivit v rodině s dítětem s poruchou autistického spektra.
Z celkového výzkumu vyplývá, že ačkoli je péče o dítě s takovým zdravotním postižením obtížná, našla si většina rodin způsob, jak plánovat volný čas, aby si ho užila celá rodina, přestože to není zcela jednoduché. Hlavní je, aby dítě informovali v dostatečném předstihu o tom, co se bude dít a nedošlo tak k afektu nebo k dalším negativním reakcím. Důležité je při plánování zohlednit, aby aktivita byla provozována na vhodném místě, tedy tam, kde se dítě bude cítit spokojeně a najde zde bod svého zájmu. Zároveň to musí být zajímavé i pro ostatní členy rodiny. Přesto se můžeme u některých rodin setkat s dělením jejich členů při volnočasových aktivitách. Jeden z faktorů, který
se podílí na plánování volného času je ekonomická situace rodiny, tudíž je činnost přizpůsobována finančním možnostem. Dále je potřeba se řídit rozpoložením, ve kterém se dítě nachází, jelikož při špatné náladě může dojít k afektu a celý program volnočasové aktivity je tím narušen nebo je nutné ho zrušit. | cze |
dc.format | 56 s. (92 311) | |
dc.format | 56 s. (92 311) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Poruchy autistického spektra | cze |
dc.subject | plánování volnočasových aktivit | cze |
dc.subject | rodina | cze |
dc.subject | dítě | cze |
dc.subject | zdravotní postižení | cze |
dc.subject | Autism spectrum disorders | eng |
dc.subject | planning of leisure activites | eng |
dc.subject | family | eng |
dc.subject | child | eng |
dc.subject | mental disability | eng |
dc.title | Plánování volnočasových aktivit v rodině s dítětem s poruchou autistického spektra | cze |
dc.title.alternative | Planning Leisure Activities in a Family with a Child with Autism Spectrum Disorder | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 54638 | |
dc.description.abstract-translated | The theoretical part of the thesis provides a definition of autism, lists types of autism, summarizes its incidence in population as well as its causes. Also, diagnostic techniques, procedures and materials used in the Czech Republic are discussed here, including institutions which are responsible for performing these tests.
The next chapter is focused on families with mentally disabled children.
The definition of family, its types, functions and the different ways parents cope with the fact that their child was born handicapped. In the last part of the theoretical part, organisations operating in the South Bohemian region dedicated for families
with children suffering from autism spectrum disorders are mentioned.
The practical part deals with brief case histories of children, mostly those with the Asperger Syndrome, infantile autism and also highly functioning autism, obtained by interviewing the parents, followed by the interviews being analysed. The main goal was to discover how the families with autistic children plan their leisure activities.
The research has shown that although taking care of such a child might be challenging, most of the families have found a way to do that so that everybody would be satisfied. It is essential that the child is informed in advance about what the programme will be in order to prevent a potential affect or other negative reactions.The family needs to make sure the chosen place is suitable for the child and that he or she will be able to find a spot for playing while feeling content. In some cases, families decide to split the activities among different family members. One factor that influences the planning
of leisure activities is the economic situation of the family which makes parents adapt to the current state of things. It is also crucial to take into account the mood of the child at the moment, otherwise the whole plan might get cancelled due to a manifestation of unease or affect from the child's side. | eng |
dc.date.accepted | 2018-06-19 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Marková, Aneta | |