Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorProllová, Drahoslava
dc.contributor.authorŠtefanová, Adéla
dc.date.accessioned2022-03-09T07:27:53Z
dc.date.available2022-03-09T07:27:53Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39428
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá rolí speciálního pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Cílem práce je zhodnotit roli speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků mateřských škol a z pohledu speciálního pedagoga ze školského poradenského zařízení. Dalším cílem je pak zjistit, zda by pedagogičtí pracovníci vítali zřízení funkce školního speciálního pedagoga v mateřské škole a pokud ji již mají zřízenou, tak zda je tato funkce pro mateřskou školu přínosem. V teoretické části jsou vymezeny termíny integrace a inkluze a jejich vzájemný vztah, současná situace v České republice a legislativní východiska. V rámci této části je také specifikováno inkluzivní vzdělávání v mateřské škole a vymezen pojem dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále se práce zabývá osobností speciálního pedagoga, jeho činností ve škole a školských poradenských zařízeních v rámci probíhající inkluze a v neposlední řadě jeho vzděláním. Poslední kapitola této části se věnuje vybraným specifikům při inkluzivní edukaci dětí se zdravotním postižením. V praktické části je realizován kvalitativní výzkum, kde jsou vedeny rozhovory s třinácti pedagogickými pracovníky mateřských škol a jedním speciálním pedagogem ze speciálně pedagogického centra. Metodou výzkumu jsou polostrukturované rozhovory, které dovolují odbočit od předem připravených otázek a rozhovor vést volněji, v jednom případě je rozhovor veden prostřednictvím elektronické korespondence. Výstupem bakalářské práce je zhodnocení role speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků. Pedagogičtí pracovníci mateřských škol tuto funkci ohodnotili jako velmi přínosnou a důležitou, avšak mnozí z nich dostatečnou pomoc a podporu od speciálního pedagoga při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami postrádají. Speciální pedagog ze speciálně pedagogického centra potvrdil, že jeho role je nepostradatelná a v rámci inkluzivního vzdělávání opodstatněná. Navzdory tomu, kvůli velkému množství dětí se speciálně vzdělávacími potřebami ve školách, je pracovně i časově vytížen, a je nemožné se věnovat všem potřebným dětem a školám tak, jak by bylo nutné. Celková podpora při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami byla i důvodem, proč by většina oslovených pedagogických pracovníků uvítala zřízení funkce školního speciálního pedagoga ve své mateřské škole.cze
dc.format69 s. (130 438 znaků).
dc.format69 s. (130 438 znaků).
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectspeciální pedagogcze
dc.subjectškolní speciální pedagogcze
dc.subjectinkluzivní vzdělávánícze
dc.subjectdítě se speciálně vzdělávacími potřebamicze
dc.subjectmateřská školacze
dc.subjectspecial educatoreng
dc.subjectspecial school educatoreng
dc.subjectinclusive educationaleng
dc.subjectchild with special educational needseng
dc.subjectkindergarteneng
dc.titleRole speciálního pedagoga při inkluzivním vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské školecze
dc.title.alternativeThe role of the special educator in the inclusive education of child with special educational needs in a kindergarteneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag54637
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis deals with the role of a special educator in the inclusive education of child with special educational needs in a kindergarten. The aim of the thesis is to evaluate the role of the special educator from the point of view of pedagogical staff of kindergartens and from the point of view of a special educator from a school counseling center. Another aim is to find out if teachers would appreciate establishing the post of a special school educator in kindergarten and in case they have already established it, whether the kindergarten benefits from it. In the theoretical part, there are defined the terms such as integration and inclusion and its relationship, the current situation in the Czech republic and the legislative background. In this section there is also specified the inclusive education in kindergarten and defined the term child with special educational needs. The thesis further focuses on personality of the special educator, his activities at school and school counseling centre within the process of ongoing inclusion, and finally with his own education. The last chapter of this part is focused on selected specifies in the inclusive education for childern with disabilities. There is a qualitative research carried out in the practical part, where are interviews conducted with thirteen pedagogical workers of kindergartens and one special educator from the school counseling centre. The research method is semi-structured interview, which allows one to turn from pre-prepared questions to the more relaxed conversation. In one case the interview is conducted via electronic correspondence. The output of the bachelor thesis is an evaluation of the role of a special educator from the point of view of pedagogical workers. The pedagogical workers of kindergartens rated this post in the inclusive education as very beneficial and important, at the same time, many of them do not feel sufficient assistance and support from a special educator in the education of a child with special educational needs. The special educator from the school counseling centre has confirmed that his role is essential and in the context of inclusive education well founded. In spite of that, due to the large number of children with special educational needs in schools and due to the fact, the job is demanding and time-consuming, it is impossible to take well care of all children and schools as would be required. Most of the pedagogical workers would appreciate establishment of the post of special school educator in their kindergartens, because of the overall support in the education of children with special educational needs.eng
dc.date.accepted2018-06-21
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePrázdná, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam