Role speciálního pedagoga při inkluzivním vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá rolí speciálního pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Cílem práce je zhodnotit roli speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků mateřských škol a z pohledu speciálního pedagoga ze školského poradenského zařízení. Dalším cílem je pak zjistit, zda by pedagogičtí pracovníci vítali zřízení funkce školního speciálního pedagoga v mateřské škole a pokud ji již mají zřízenou, tak zda je tato funkce pro mateřskou školu přínosem.
V teoretické části jsou vymezeny termíny integrace a inkluze a jejich vzájemný vztah, současná situace v České republice a legislativní východiska. V rámci této části je také specifikováno inkluzivní vzdělávání v mateřské škole a vymezen pojem dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále se práce zabývá osobností speciálního pedagoga, jeho činností ve škole a školských poradenských zařízeních v rámci probíhající inkluze a v neposlední řadě jeho vzděláním. Poslední kapitola této části se věnuje vybraným specifikům při inkluzivní edukaci dětí se zdravotním postižením.
V praktické části je realizován kvalitativní výzkum, kde jsou vedeny rozhovory s třinácti pedagogickými pracovníky mateřských škol a jedním speciálním pedagogem ze speciálně pedagogického centra. Metodou výzkumu jsou polostrukturované rozhovory, které dovolují odbočit od předem připravených otázek a rozhovor vést volněji, v jednom případě je rozhovor veden prostřednictvím elektronické korespondence.
Výstupem bakalářské práce je zhodnocení role speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků. Pedagogičtí pracovníci mateřských škol tuto funkci ohodnotili jako velmi přínosnou a důležitou, avšak mnozí z nich dostatečnou pomoc a podporu od speciálního pedagoga při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami postrádají. Speciální pedagog ze speciálně pedagogického centra potvrdil, že jeho role je nepostradatelná a v rámci inkluzivního vzdělávání opodstatněná. Navzdory tomu, kvůli velkému množství dětí se speciálně vzdělávacími potřebami ve školách, je pracovně i časově vytížen, a je nemožné se věnovat všem potřebným dětem a školám tak, jak by bylo nutné. Celková podpora při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami byla i důvodem, proč by většina oslovených pedagogických pracovníků uvítala zřízení funkce školního speciálního pedagoga ve své mateřské škole.