• Přihlásit se
    Zobrazit záznam 
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Bakalářské práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Bakalářské práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Role speciálního pedagoga při inkluzivním vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole

    Thumbnail
    Zobrazit/otevřít
    Plný text práce (1.284Mb)
    Posudek vedoucího práce (505.8Kb)
    Posudek oponenta práce (499.0Kb)
    Průběh obhajoby práce (648.2Kb)
    Datum
    2018
    Autor
    Štefanová, Adéla
    Metadata
    Zobrazit celý záznam
    Abstrakt
    Tato bakalářská práce se zabývá rolí speciálního pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Cílem práce je zhodnotit roli speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků mateřských škol a z pohledu speciálního pedagoga ze školského poradenského zařízení. Dalším cílem je pak zjistit, zda by pedagogičtí pracovníci vítali zřízení funkce školního speciálního pedagoga v mateřské škole a pokud ji již mají zřízenou, tak zda je tato funkce pro mateřskou školu přínosem. V teoretické části jsou vymezeny termíny integrace a inkluze a jejich vzájemný vztah, současná situace v České republice a legislativní východiska. V rámci této části je také specifikováno inkluzivní vzdělávání v mateřské škole a vymezen pojem dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále se práce zabývá osobností speciálního pedagoga, jeho činností ve škole a školských poradenských zařízeních v rámci probíhající inkluze a v neposlední řadě jeho vzděláním. Poslední kapitola této části se věnuje vybraným specifikům při inkluzivní edukaci dětí se zdravotním postižením. V praktické části je realizován kvalitativní výzkum, kde jsou vedeny rozhovory s třinácti pedagogickými pracovníky mateřských škol a jedním speciálním pedagogem ze speciálně pedagogického centra. Metodou výzkumu jsou polostrukturované rozhovory, které dovolují odbočit od předem připravených otázek a rozhovor vést volněji, v jednom případě je rozhovor veden prostřednictvím elektronické korespondence. Výstupem bakalářské práce je zhodnocení role speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků. Pedagogičtí pracovníci mateřských škol tuto funkci ohodnotili jako velmi přínosnou a důležitou, avšak mnozí z nich dostatečnou pomoc a podporu od speciálního pedagoga při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami postrádají. Speciální pedagog ze speciálně pedagogického centra potvrdil, že jeho role je nepostradatelná a v rámci inkluzivního vzdělávání opodstatněná. Navzdory tomu, kvůli velkému množství dětí se speciálně vzdělávacími potřebami ve školách, je pracovně i časově vytížen, a je nemožné se věnovat všem potřebným dětem a školám tak, jak by bylo nutné. Celková podpora při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami byla i důvodem, proč by většina oslovených pedagogických pracovníků uvítala zřízení funkce školního speciálního pedagoga ve své mateřské škole.
    URI
    https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39428
    Kolekce
    • Zdravotně sociální fakulta

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Procházet

    Vše v repozitářiTypy publikacíDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

    Můj účet

    Přihlásit seZaregistrovat se

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV