Specifika výchovy a vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra
Abstrakt
Hlavním cílem bakalářské práce s názvem "Specifika výchovy a vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra" je, jak již název vypovídá, představit specifika ve výchově a vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. S hlavním cílem se pojí tři výzkumné otázky, jedna hlavní a dvě specifické. Tyto otázky by měly přinést odpovědi na to jaké přístupy, specifika a pomůcky jsou při vzdělávání daných žáků využívány.
Samotná práce je členěna kromě úvodu a závěru do dvou částí, na teoretickou a praktickou část. Každá tato část se dále dělí do několika kapitol a podkapitol. Teoretická část obsahuje tři hlavní kapitoly rozdělené do několika podkapitol. Tyto kapitoly se věnují především vymezení pojmu porucha autistického spektra, systému výchovy a vzdělávání žáků s PAS a výchovně vzdělávacím intervencím užívaných u žáků s PAS zvláště strukturovanému učení, které patří mezi základní specifika u daných žáků.
V praktické části je vymezen cíl této bakalářské práce a výzkumné otázky s ním spojené. Následuje popis vybraných metod výzkumného šetření a techniky sběru dat. Dále je zde kapitola věnující se realizaci výzkumného šetření, po které následuje kapitola Výsledky, kde jsou vypracovány případové studie.
Pro splnění cíle výzkumného šetření byla uplatněna metoda zúčastněného pozorování. Díky této metodě byly získány poznatky dále uplatněné v této bakalářské práci. Pro úplnost a celistvost případových studií byly vedeny rozhovory s rodiči žáků a speciálními pedagogy.
Pomocí zvolených metod a případových studií byly charakterizovány pedagogické přístupy a využívané pomůcky. Mezi hlavní specifika výchovy a vzdělání žáků
s poruchou autistického spektra patří především strukturované učení a individuální přístup s přihlédnutím k jednotlivým zvláštnostem jedince.