Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFilausová, Drahomíra
dc.contributor.authorKřivková, Šárka
dc.date.accessioned2022-03-09T07:26:52Z
dc.date.available2022-03-09T07:26:52Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39390
dc.description.abstractBakalářská práce na téma "Antikoncepce u středoškolské a vysokoškolské mládeže" je zaměřena na zmapování znalostí a vědomostí o možnostech a metodách antikoncepce. Teoretická část bakalářské práce charakterizuje a definuje pojem antikoncepce a popisuje její metody a druhy. Je zde zahrnuta také historie antikoncepce, sexualita mládeže, charakteristika vývoje v období adolescence a dospívání. Jelikož je důležité, aby nejen dospívající dívky byly o možnostech antikoncepce důkladně informovány, je zde v poslední kapitole zmíněna i role porodní asistentky při edukaci dívek o antikoncepci. Pro tuto práci byla zvolena metodika kvantitativního výzkumného šetření a pro sběr dat byla zvolena technika dotazníku a ankety. Získaná data byla dále zpracována a vyhodnocena v počítačovém programu Microsoft Excel a následně hodnocena pomocí kontingenčních tabulek. Pro statistické testování stanovených hypotéz byl použit tzv. Pearsonův chí kvadrát test dobré shody. Dále byly k jednotlivým otázkám z dotazníku a ankety vypracovány grafy, které znázorňují odpovědi respondentek. Výzkumným souborem pro výzkumné šetření, byly dívky a mladé ženy ze středních a vysokých škol z Jihočeského kraje ve věku 16 26 let. Dotazníky byly rozeslány elektronickou cestou. Celkem bylo získáno 555 dotazníků a z toho jich pro výzkum bylo použito 440. Cílem této práce bylo zmapovat znalosti dívek a mladých žen vybraných středních a vysokých škol o metodách antikoncepce. Byly stanoveny 3 hypotézy. První hypotéza měla zjistit, zda existují rozdíly ve znalostech o metodách antikoncepce mezi studentkami zdravotnických středních a vysokých škol a studentkami ostatních středních a vysokých škol. Tato hypotéza se nepotvrdila, rozdíly ve znalostech o metodách antikoncepce mezi vybranými skupinami neexistují. Druhá hypotéza sloužila ke zjištění, zda studentky vysokých škol mají lepší znalosti v oblasti metod antikoncepce, než studentky středních škol. Tato hypotéza se potvrdila vysokoškolské studentky mají lepší znalosti v oblasti metod antikoncepce, než středoškolské studentky. Třetí hypotéza předpokládala, že studentky vysokých škol více preferují hormonální antikoncepci, než středoškolské studentky, což se nepotvrdilo, protože dle tabulek a statistických testů jsme zjistili, že mezi studentkami středních a vysokých škol nejsou statistické rozdíly v preferencích užívání hormonální antikoncepce. Z výsledků dotazníkového šetření je patrné, že vysokoškolské studentky mají celkově lepší znalosti o antikoncepci než středoškolské studentky, bez ohledu na to, zda se jedná o školu zaměřenou na zdravotnictví. Ukázalo se, že dívky v mladším věku spíše volí metodu hormonální antikoncepce a nemají povědomí o jiných metodách. Tato bakalářská práce by se dala využít jako výukový či informační materiál studentům středních a vysokých škol. Informační leták, který je výstupem práce, může sloužit jako informační materiál pro středoškolskou a vysokoškolskou mládež.cze
dc.format84 s. (108 685 znaků)
dc.format84 s. (108 685 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectAntikoncepcecze
dc.subjectdívkacze
dc.subjectporodní asistentkacze
dc.subjectznalosticze
dc.subjectContraceptioneng
dc.subjectgirleng
dc.subjectmidwifeeng
dc.subjectknowledgeeng
dc.titleAntikoncepce u středoškolské a vysokoškolské mládežecze
dc.title.alternativeContraception among secondary school and university studentseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag54546
dc.description.abstract-translatedThe thesis on "Contraception in High School and among College Youth" is focused on the mapping of knowledge about the possibilities and methods of contraception. The theoretical part of this bachelor thesis characterizes and defines the concept of contraception and describes its methods and types. It also includes a history of contraception, the sexuality of youth, and the characteristics of development during adolescence. Because it is important not only to teen girls to be thoroughly informed about the possibilities of contraception, the last chapter also mentions the role of the midwife in educating girls about contraception. A methodology of quantitative research was chosen for this thesis and the technique of a questionnaire and a poll was chosen for data collection. The data obtained was further processed and evaluated using the Microsoft Excel computer program and was subsequently evaluated using PivotTables. The so-called Pearson chi-square goodness-of-fit test was used to statistically test the hypotheses. In addition, charts have been drawn up for individual questions from the questionnaire and poll, which illustrate respondents' answers. The research group for the research investigations were girls and young women from secondary schools and universities of the South Bohemian Region aged from 16 to 26 years. Questionnaires were sent electronically. In total, 555 questionnaires were obtained, of which 440 were used for research. The aim of this study was to map the knowledge of girls and young women in selected secondary schools and universities about the methods of contraception. Three hypotheses have been established. The first hypothesis was to find out if there are differences in knowledge about methods of contraception among students of health and secondary schools and students of other secondary and higher education institutions. This hypothesis has not been confirmed, because there was no difference in knowledge about contraceptive methods between the selected groups. The second hypothesis was used to find out whether university students have a better understanding of contraceptive methods than secondary school students. This hypothesis has been confirmed, for college students have a better understanding of contraceptive methods than high school students. The third hypothesis assumes that college students prefer hormonal contraceptives more than high school students, which has not been confirmed, as according to tables and statistical tests we have found that there were no statistical differences in preference for hormonal contraceptives amongst secondary and university students. From the results of the questionnaire survey it is clear that college students generally have a better knowledge of contraception than high school students, regardless of whether it is a health-related school. It turned out that girls at a younger age tend to choose a hormonal contraceptive method and are not aware of other methods. This work could be used as an educational or informational material for students of secondary schools and universities. An information leaflet, which is the output of this thesis, can serve as information material for high school and university youth.eng
dc.date.accepted2018-06-05
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPorodní asistencecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVelemínský, Miloš


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam