Antikoncepce u středoškolské a vysokoškolské mládeže
Abstrakt
Bakalářská práce na téma "Antikoncepce u středoškolské a vysokoškolské mládeže" je zaměřena na zmapování znalostí a vědomostí o možnostech a metodách antikoncepce.
Teoretická část bakalářské práce charakterizuje a definuje pojem antikoncepce a popisuje její metody a druhy. Je zde zahrnuta také historie antikoncepce, sexualita mládeže, charakteristika vývoje v období adolescence a dospívání. Jelikož je důležité, aby nejen dospívající dívky byly o možnostech antikoncepce důkladně informovány, je zde v poslední kapitole zmíněna i role porodní asistentky při edukaci dívek o antikoncepci.
Pro tuto práci byla zvolena metodika kvantitativního výzkumného šetření a pro sběr dat byla zvolena technika dotazníku a ankety. Získaná data byla dále zpracována a vyhodnocena v počítačovém programu Microsoft Excel a následně hodnocena pomocí kontingenčních tabulek. Pro statistické testování stanovených hypotéz byl použit tzv. Pearsonův chí kvadrát test dobré shody. Dále byly k jednotlivým otázkám z dotazníku a ankety vypracovány grafy, které znázorňují odpovědi respondentek.
Výzkumným souborem pro výzkumné šetření, byly dívky a mladé ženy ze středních a vysokých škol z Jihočeského kraje ve věku 16 26 let. Dotazníky byly rozeslány elektronickou cestou. Celkem bylo získáno 555 dotazníků a z toho jich pro výzkum bylo použito 440.
Cílem této práce bylo zmapovat znalosti dívek a mladých žen vybraných středních a vysokých škol o metodách antikoncepce.
Byly stanoveny 3 hypotézy. První hypotéza měla zjistit, zda existují rozdíly ve znalostech o metodách antikoncepce mezi studentkami zdravotnických středních a vysokých škol a studentkami ostatních středních a vysokých škol. Tato hypotéza se nepotvrdila, rozdíly ve znalostech o metodách antikoncepce mezi vybranými skupinami neexistují. Druhá hypotéza sloužila ke zjištění, zda studentky vysokých škol mají lepší znalosti v oblasti metod antikoncepce, než studentky středních škol. Tato hypotéza se potvrdila vysokoškolské studentky mají lepší znalosti v oblasti metod antikoncepce, než středoškolské studentky. Třetí hypotéza předpokládala, že studentky vysokých škol více preferují hormonální antikoncepci, než středoškolské studentky, což se nepotvrdilo, protože dle tabulek a statistických testů jsme zjistili, že mezi studentkami středních a vysokých škol nejsou statistické rozdíly v preferencích užívání hormonální antikoncepce.
Z výsledků dotazníkového šetření je patrné, že vysokoškolské studentky mají celkově lepší znalosti o antikoncepci než středoškolské studentky, bez ohledu na to, zda se jedná o školu zaměřenou na zdravotnictví. Ukázalo se, že dívky v mladším věku spíše volí metodu hormonální antikoncepce a nemají povědomí o jiných metodách.
Tato bakalářská práce by se dala využít jako výukový či informační materiál studentům středních a vysokých škol. Informační leták, který je výstupem práce, může sloužit jako informační materiál pro středoškolskou a vysokoškolskou mládež.