Užití výchovných přístupů v rodinách z pohledu sociálního pracovníka
Abstrakt
V současné době se v naší společnosti stále častěji objevují názory, že dítě by mělo být bráno jako rovnocenný partner dospělého. K tomu, aby se z dítěte stal opravdový partner, je však třeba, aby dospělí dokázali vhodným způsobem dítě vést a předávat
mu znalosti a dovednosti do jeho života. Sociální pracovník bývá jedním z prvních odborníků, kteří pracují s rodiči dětí, když se objeví potíže a může je v jejich přístupu podpořit nebo jim doporučit odbornou pomoc, pokud to dítě a situace v rodině vyžaduje. V bakalářské práci jsem se zaměřila na to, jaké výchovné přístupy rodiče využívají a zda je může sociální pracovník svým přístupem ovlivnit.
Cílem práce bylo zjistit, jaké výchovné přístupy rodiče běžně využívají při výchově,
zda vědí, kde si potřebné informace mohou zjistit a zda je pro ně dostupné poradenství, pokud jej potřebují. Dále jsem zjišťovala, zda a jakým způsobem může sociální pracovník ovlivnit výchovný přístup rodičů a jak jsou z pohledu rodičů nahlíženy tělesné tresty.
V teoretické části bakalářské práce jsem se zaměřila na zmapování výchovných přístupů, možnosti jejich kombinování a přizpůsobení výchovy jednotlivcům,
a to od narození až do školního věku.Praktická část zahrnuje rozhovory s rodiči dětí, kteří vyhledali odbornou pomoc kvůli výchovným problémům svých dětí
a se sociálními pracovníky, kteří s těmito rodiči a dětmi pracují.
Pro získání odpovědi na výzkumné otázky jsem zvolila kvalitativní výzkum a zjištěná data jsem zpracovala metodou trsů, tj. vyhledáváním stejných nebo podobných znaků.