Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorNosková, Marie
dc.contributor.authorŽivná, Lucie
dc.date.accessioned2022-03-09T07:25:21Z
dc.date.available2022-03-09T07:25:21Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39332
dc.description.abstractPráce s názvem "Hygienická problematika lesních mateřských škol v porovnání s klasickými mateřskými školami" pojednává o rozdílnostech mezi dvěma typy předškolních vzdělávacích zařízeních. Teoretická část seznamuje se vznikem klasických i lesních mateřských škol, vysvětluje důležitost institucí předškolního vzdělávání a životního prostředí ve vývoji dětí, shrnuje současný stav hygienických právních předpisů v oblasti předškolního vzdělávání, shrnuje hygienické požadavky na prostory, provoz a stravování a v neposlední řadě poukazuje na zdravotní rizika, která jsou všudypřítomná. Cílem práce je porovnání klasických a lesních mateřských škol z hlediska vlivu na zdraví dětí a jejich nemocnosti, dále hygienických požadavků na prostory, provoz, podmínky a stravování a porovnání rozdílů ve vzdělávací činnosti. Výzkumné otázky jsou následující: Má typ mateřské školy vliv na zdraví a nemocnost dětí? Jaká jsou zde hygienická rizika stravování? Odráží se odlišné hygienické podmínky na provozu mateřských škol? Jaké jsou rozdíly ve vzdělávací činnosti? Výzkum byl veden kvalitativně pomocí polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy a pozorováním ve výzkumném souboru. Výzkumný soubor byl složen z celkem pěti mateřských škol v Plzeňském kraji tří klasických a dvou lesních (v té době lesních klubů, které plánují vstup do školského rejstříku, čímž se teprve stanou oficiálními LMŠ). Tato předškolní zařízení byla zvolena náhodně. Ze získaných dat rozhovoru byla metodou "papír a tužka" vytvořena schémata v kategoriích, jednotlivé podkategorie byly následně slovně popsány a odpovědi probandů byly porovnány. Z pozorování byla dle kategorií slovně porovnána všechna zkoumaná zařízení. Výsledky ukazují, že typ zařízení němá žádný významný vliv na zdraví a nemocnost dětí, v případě většího úrazu by ale díky příručním lékárničkám mohly být lesní školky ve výhodě. Stravování v LMŠ nemá dostatečný legislativní podklad, a proto zde existují nevyřešené otázky ohledně sledování nutričního doporučení a spotřebního koše a skladování domácích svačin dětí. LMŠ by navíc měla dětem zajistit denní stravu v rozsahu dvou svačin a oběda, což se v případě lesních klubů zatím neděje, ale se vstupem do rejstříku budou muset toto plnit. Z výsledků dále vyplynulo, že velké rozdíly jsou v prostorových možnostech zařízení, v přívodu vody, v hygienických zařízeních a ve způsobu zajišťování hygienických potřeb. Z hlediska vzdělávací činnosti jsou LMŠ schopny dětem ukázat i mužský článek výchovy, navíc dbají na přirozený rozvoj dítěte a jeho představivosti díky jednoduchým přírodním materiálům. Děti v LMŠ navíc tráví venku až třikrát více času denně.cze
dc.format78 s. (152 985 znaků)
dc.format78 s. (152 985 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectMateřská školacze
dc.subjectlesní mateřská školacze
dc.subjectpředškolní vzdělávánícze
dc.subjecthygienické požadavkycze
dc.subjectstravovánícze
dc.subjectKindergarteneng
dc.subjectforest kindergarteneng
dc.subjectpreschool educationeng
dc.subjecthygienic requirementseng
dc.subjectcateringeng
dc.titleHygienická problematika lesních mateřských škol v porovnání s klasickými mateřskými školamicze
dc.title.alternativeHygienic problematics of forest kindergartens in comparison with classical kindergartenseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag54320
dc.description.abstract-translatedThis work, which is named "Hygienic problematics of forest kindergarten in comparison with classical kindergartens", is about differences between two types of preschool educational facilities. The theoretical part introduces with creation of classical and forest kindergartens, explains the importance of preschool educational facilities and the environment in childrens development, summarizes the current state of hygienic law regulations in the field of preschool education, summarizes hygienic requirements for places, service and catering, and last, but not least, points out health risks which are omnipresent. The aim of the work is comparison of classical and forest kindergartens in terms of their impact on health of children and their morbidity, as well as hygienic requirements for places, services, conditions and catering, and the comparison of differences in educational activities. The research questions are as follows: Does the type of kindergarten affect the health and morbidity of children? What are the hygienic risks of catering? Are the different hygienic conditions reflected in the service of kindergartens? What are the differences in educational activities? The research was conducted qualitatively with semistructured interview with teachers, and with observation in research file. The research file was composed of five kindergartens in the Pilsen Region three classical and two forest kindergartens (at that time forest clubs, which are planning to enter the school register and then, they'll be officially forest kindergarten). Those preschool facilities was randomly chosen. From the acquired interview data were created diagrams in categories, with using of methond called "paper and pencil", and individual subcategories were then verbally described and the answers of probands were compared. From the observing were, according to categories, verbally compared all of the researched facilities. The results show that the type of facility doesn't have any significant effect on the health and morbidity of children, but in case of some bigger trauma would be forest kindergartens in advantage thanks to handy first aid kit. Catering in forest kindergarten doesn't have sufficient legislative regulation and therefore there are unresolved questions about monitoring of nutritional recommendations, consumer basket and storage of childrens home made snacks. Forest kindergartens should be able to provide a daily catering for children, which consists of two snacks and a lunch, nonetheless, this is not the case of forest clubs, but after they enter the school register they'll have to fulfill that. Next thing that came out from the results is that there are large differences in area options of facilities, water supply, in hygienic equipment and in a way of securing of hygiene supplies. In terms of educational activities forest kindergartens are able to show children a manly part of education, on top of that they care about natural development of children and it's imagination, due to elementary natural materials. Moreover children in forest kindergartens spent three times more time outdoors that children in classical kindergartens.eng
dc.date.accepted2018-05-24
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOchrana veřejného zdravícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programVeřejné zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeFilka, Jozef


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam