Hygienická problematika lesních mateřských škol v porovnání s klasickými mateřskými školami
Abstrakt
Práce s názvem "Hygienická problematika lesních mateřských škol v porovnání s klasickými mateřskými školami" pojednává o rozdílnostech mezi dvěma typy předškolních vzdělávacích zařízeních.
Teoretická část seznamuje se vznikem klasických i lesních mateřských škol, vysvětluje důležitost institucí předškolního vzdělávání a životního prostředí ve vývoji dětí, shrnuje současný stav hygienických právních předpisů v oblasti předškolního vzdělávání, shrnuje hygienické požadavky na prostory, provoz a stravování a v neposlední řadě poukazuje na zdravotní rizika, která jsou všudypřítomná.
Cílem práce je porovnání klasických a lesních mateřských škol z hlediska vlivu na zdraví dětí a jejich nemocnosti, dále hygienických požadavků na prostory, provoz, podmínky a stravování a porovnání rozdílů ve vzdělávací činnosti.
Výzkumné otázky jsou následující:
Má typ mateřské školy vliv na zdraví a nemocnost dětí?
Jaká jsou zde hygienická rizika stravování?
Odráží se odlišné hygienické podmínky na provozu mateřských škol?
Jaké jsou rozdíly ve vzdělávací činnosti?
Výzkum byl veden kvalitativně pomocí polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy a pozorováním ve výzkumném souboru. Výzkumný soubor byl složen z celkem pěti mateřských škol v Plzeňském kraji tří klasických a dvou lesních (v té době lesních klubů, které plánují vstup do školského rejstříku, čímž se teprve stanou oficiálními LMŠ). Tato předškolní zařízení byla zvolena náhodně.
Ze získaných dat rozhovoru byla metodou "papír a tužka" vytvořena schémata v kategoriích, jednotlivé podkategorie byly následně slovně popsány a odpovědi probandů byly porovnány. Z pozorování byla dle kategorií slovně porovnána všechna zkoumaná zařízení.
Výsledky ukazují, že typ zařízení němá žádný významný vliv na zdraví a nemocnost dětí, v případě většího úrazu by ale díky příručním lékárničkám mohly být lesní školky ve výhodě. Stravování v LMŠ nemá dostatečný legislativní podklad, a proto zde existují nevyřešené otázky ohledně sledování nutričního doporučení a spotřebního koše a skladování domácích svačin dětí. LMŠ by navíc měla dětem zajistit denní stravu v rozsahu dvou svačin a oběda, což se v případě lesních klubů zatím neděje, ale se vstupem do rejstříku budou muset toto plnit. Z výsledků dále vyplynulo, že velké rozdíly jsou v prostorových možnostech zařízení, v přívodu vody, v hygienických zařízeních a ve způsobu zajišťování hygienických potřeb. Z hlediska vzdělávací činnosti jsou LMŠ schopny dětem ukázat i mužský článek výchovy, navíc dbají na přirozený rozvoj dítěte a jeho představivosti díky jednoduchým přírodním materiálům. Děti v LMŠ navíc tráví venku až třikrát více času denně.