Individuální integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá aktuálním tématem, které se týká integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního vzdělávacího proudu.
Teoretická část obsahuje dvě stěžejní kapitoly. První kapitola se věnuje společnému vzdělávání všech žáků. Druhá kapitola charakterizuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami dle platné legislativy a popisuje zdravotní postižení zastoupené ve výzkumném souboru.
Praktická část vymezuje stanovené cíle a postup k jejich dosažení. Pro sběr dat byl použit polostrukturovaný rozhovor, pozorování dle nastavených kategorií, analýza dokumentů a sociometrie. Výzkumné šetření obsahuje dvě případové studie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Z výzkumného šetření vyplývá, že průběh integrace ovlivňují různé faktory. Za nejzásadnější faktor můžeme považovat osobnost učitele, jehož úloha je v procesu integrace klíčová. Abychom integraci mohli považovat za úspěšnou, záleží na pedagogových znalostech a zkušenostech. Důležitou roli hraje i pozitivní přístup pedagoga k integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.