Nákupní chování s ohledem na lokální produkci
Abstrakt
Cílem bakalářské práce je na základě výzkumu spotřebního a nákupního chování navrhnout možné postupy pro výrobce nebo obchodníky v oblasti lokální produkce. K tomu sloužily výsledky z dotazníkového šetření a řízeného rozhovoru s Mgr. Kateřinou Ratajovou pracující ve Státním zemědělském intervenčním fondu.
Teoretická část práce byla zaměřena na studium teoretických východisek. V této fázi proběhlo uvedení do problematiky daného tématu a objasnění základních pojmů.
Aplikační část, provedena formou řízeného rozhovoru a dotazníkového šetření, byla zaměřena především na hodnocení vnímání lokálních produktů a určení kritérií, dle kterých jsou potraviny vybírány.
Výsledky výzkumu byly podkladem pro formulování návrhů a doporučení. Ukázalo se, že informovanost spotřebitelů o lokálních produktech je relativně nízká. Výrobci i obchodníci by se měli především zaměřit na zvýšení povědomí o těchto produktech u potenciálních zákazníků a upozornit je na výhody, které jsou s tímto nákupem spojeny. Z důvodu pronikání zahraničních potravin na náš trh se čeští výrobci musejí také daleko více zaměřit na to, jak udržet konkurenceschopnost svých potravin.
Trh s potravinami je značně diskutované téma a české potravinářství je podstatnou složkou tuzemského průmyslu. Lze předpokládat, že zájem spotřebitelů o zdravý životní styl se odrazí v nákupu lokálních potravin, které jsou zdravé, chutné, výživově bohaté a především kvalitní. S určitostí lze říci, že se jedná o trh s obrovským potenciálem.