Psychologická analýza chování spotřebitele
Abstrakt
V této práci jsem se zabýval chováním spotřebitelů piva a vína. Předmětem zkoumání je chování spotřebitelů piva a vína. Hlavním cílem práce bylo prozkoumat konkrétní motivy a pohnutky, které spotřebitele ovlivňují při nákupu těchto produktů. K tomu jsem použil šetření formou standardizovaného rozhovoru, jenž probíhal dle předem sestaveného dotazníku. Zároveň jsem vycházel z vlastních poznatků, získaných během pozorování spotřebitelů ve společnosti. Dotazníkové šetření proběhlo ve dnech 9. - 20. listopadu 2006.
V první části práce se věnuji problematice chování spotřebitele teoreticky, definuji některé základní pojmy a představuji hlavní psychologické aspekty, které ovlivňují chování spotřebitelů na trhu.
V další kapitole analyzuji pomocí výsledků dotazníkového šetření konkrétní motivy, které vedou spotřebitele k nákupům piva a vína. Především se zabývám motivy, souvisejícími se zaváděním nového zboží, vlivem ceny na spotřebitelské chování a hlavními potřebami, které se snaží spotřebitelé uspokojit. Tato část práce je rozdělena do dvou částí. První část je zaměřena hlavní pohnutky chování spotřebitelů piva. Ve druhé části se zabývám výzkumem chování spotřebitelů vína.
V závěrečné části práce jsou pak porovnány získané výsledky a naznačena možná využití pro výrobce.