Změny bankovních poplatků ve vybraných bankách v období zostřené konkurence
Abstrakt
Tato bakalářská práce je zaměřena na analýzu změn v bankovních poplatcích ve vybraných třech bankách od roku 2006 do roku 2015. Z důvodu široké škály bankovních poplatků jsou vybrány pouze poplatky připadající v úvahu pro běžného bankovního klienta, který využívá pouze některé bankovní služby a jehož profil sestavil Ing. Petr Nacher, majitel serveru www.bankovnipoplatky.com, na základě údajů získaných od českých bank. Cílem práce je zaznamenání vývoje těchto bankovních poplatků a změn v nabídce běžných účtů vybraných bank v období před a po hospodářské krizi a pod tlakem klientů bank. Pro to, aby byl naplněn tento cíl, byla shromážděna data týkající se bankovních poplatků ze sazebníků bank, následně byla tato data zaznamenána do tabulek a v samotné bakalářské práci jsou pro každý rok vy-hodnoceny změny v poplatcích a v nabídce běžných účtů bank. Výsledkem této analýzy je to, že banky jsou velice ovlivněny konkurenčním prostředím, a tudíž je způsob zpoplatnění služeb týkajících se typického klienta obdobný. Bankovní sektor nebyl příliš zasažen hospodářkou krizí, tudíž výsledky nevykazují žádné viditelné změny před a po období této krize. Bylo vyhodnoceno, že bankovní poplatky se zvyšují, avšak náklady klienta tuto tendenci nemají díky nabídce balíčků bankovních služeb. V závěru práce jsou navíc uvedena doporučení
pro typického bankovního klienta, jak by mohl na poplatcích ušetřit. Také jsou vyhodnoceny trendy, které banky zavádějí pro nalákání většího objemu klientů.