Optimalizace logistických procesů u poskytovatele zasílatelských služeb
Abstrakt
Cílem této bakalářské práce je provedení optimalizace logistických procesů v systému řízení zasílatelských služeb. Tato práce je zaměřena na společnost GLS Czech republic. Společnost vznikla seskupením několika přepravců v Německu v roce 1999, postupně se rozšířila po celé Evropě. V březnu v roce 2005 se Maďarské GLS rozhodlo vytvořit pobočku v České republice. Nyní je zde už 16 dep a jejich počty pomalu rostou.
GLS nyní poskytuje několik typů zasílatelských služeb. Jednoduše je lze rozdělit na klasické služby a na služby s přidanou hodnotou. Mezi klasické služby se hlavně řadí Business-Parcel (klasické balíky s hmotností max. 40 kg) a Express-Parcel (tato zásilka musí být doručena do 12:00 hod.). Mezi služby s přidanou hodnotou patří hlavně zásilky s dobírkou, svozové zásilky či zásilky s přesným datem doručení.
Teoretická část se zabývá výkladem pojmu logistiky, její historií a postupným rozvojem. Poté se zaměřuje na pojmy s ní úzce spojené. Zahrnuty jsou tam pojmy logistický řetězec a logistické prvky s ohledem na využití v zasílatelství. Poté na dopravu a konečně přímo zasílatelství.
Logistické procesy byly ve společnosti prozkoumány a zhodnoceny. Ke zjištění dat bylo použito pozorování, strukturovaný dotazník a řízený rozhovor. Doplňkové informace byly získány z interních dokumentů. Hlavně z výkazů o počtu doručených zásilek, o auditech, dále z interních manuálů a e-mailů.
V praktické části byla zmapována aktuální situace ve společnosti. Bylo zjištěno několik nedostatků. Největším problémem je komunikace s centrálou, která je nedostatečná a v mnoha případech nefunkční. Dalšími kritickými body jsou štítky, doručování na nesprávnou adresu, platba platebními kartami, technický stav vozidel, hlavní překladiště a školení pracovníků. Na tyto následky byla navrhnuta opatření. Závěr bakalářské práce obsahuje shrnutí a přínos práce.