Výuka a zhodnocení znalostí žáků základních škol v oblasti požární ochrany
Abstrakt
Statistické údaje dokládají, že počty požárů jsou v současné době stále vysoké a běžnou příčinou je nedbalost lidí a podceňování hrozícího nebezpečí, proto není vhodné tuto problematiku podceňovat. Řešením je vzdělávat obyvatelstvo a nejlépe už od útlého věku, např. v rámci školní docházky. Z toho důvodu jsem si vybrala téma práce, které se zaměřuje na výuku žáků v oblasti požární ochrany. Osobně bych se ráda dozvěděla, jak výuka probíhá a jaké mají žáci znalosti v této problematice, z toho vychází zvolený cíl práce.
Cílem práce je, zjistit způsob výuky a úroveň znalostí žáků na základních školách v oblasti požární ochrany. Pro naplnění cíle a pro zodpovězení výzkumných otázek jsem provedla dotazníkové šetření a řízené rozhovory. Dotazníky byly směřovány žákům náhodně vybraných základních škol, devátým ročníkům a měly prověřit jejich znalosti v dané problematice. Řízené rozhovory byly určeny ke zjištění způsobu výuky v dané problematice a proběhly s vedením základních škol. Výsledky byly vyjádřeny pomocí grafů a tabulek. Na závěr byla také provedena komparace, neboli porovnání znalostí mezi dvěma náhodně vybranými školami, resp. dvěma okresy v Jihočeském kraji. Porovnání znalostí bylo provedeno s pomocí statistických výpočtů.
Po celkovém vyhodnocení výzkumu je možné konstatovat, že znalosti žáků, v této problematice, jsou na relativně dobré úrovni. Naopak, způsob a rozsáhlost výuky, s ohledem na závažnost požární problematiky, je z mého pohledu nedostačující a měla by se ji věnovat větší pozornost. Statistickým šetřením bylo zjištěno, že mezi znalostmi žáků vybraných základních škol, resp. okresů, není statisticky významný rozdíl.