dc.contributor.advisor | Brůhová, Šárka | |
dc.contributor.author | Vilímková, Radka | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T13:57:41Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T13:57:41Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-08-18 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34897 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá možnostmi vzdělávání dětí s tělesným postižením v rámci předškolního vzdělávání v Soběslavi. Hlavním cílem této práce bylo zmapovat aktuální možnosti vzdělávání těchto dětí. Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. První čtyři kapitoly představují teoretický rámec pro kapitoly následující. První kapitola vymezuje pojmy zdravotní a tělesné postižení. Druhá kapitola se zabývá dětskou mozkovou obrnou, konkrétně jejími příčinami, formami a nejčastějšími přidruženými postiženími. Třetí kapitola specifikuje mateřskou školu, mateřskou školu speciální a pozici pedagogického asistenta. Poslední kapitola v teoretické části se zabývá vymezením pojmů inkluze a integrace, legislativním rámcem inkluzivního vzdělávání v mateřské škole a individuálním vzdělávacím plánem. Empirická část se zabývá již konkrétními možnostmi vzdělávání dětí s tělesným postižením v rámci předškolního vzdělávání v Soběslavi. Pro naplnění výzkumného cíle a získání odpovědi na hlavní výzkumnou otázku byl použit kvalitativní výzkum, a to za pomoci techniky polostrukturovaného rozhovoru a metody dotazování. Výzkum proběhl v několika fázích, a to od přípravy až po vyhodnocení výsledků. Nejprve byly sestaveny otázky pro rozhovor, který byl uskutečněn s ředitelkami soběslavských mateřských škol. Rozhovory byly elektronicky zaznamenány a doslovně přepsány. Výsledné údaje byly sestaveny podle jednotlivých dílčích výzkumných otázek. Z výzkumu vyplývá, že při vzdělávání dětí s tělesným postižením v předškolním vzdělávání se jeví zásadní včasná a kvalitní diagnóza, vhodná podpůrná opatření a podpora asistenta pedagoga. | cze |
dc.format | 79 s. (124 256 znaků) | |
dc.format | 79 s. (124 256 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | mateřská škola | cze |
dc.subject | dítě s tělesným postižením | cze |
dc.subject | vzdělávání | cze |
dc.subject | asistent pedagog | cze |
dc.subject | nursery school | eng |
dc.subject | disabled child | eng |
dc.subject | education | eng |
dc.subject | assistant teacher | eng |
dc.title | Možnosti vzdělávání dítěte s tělesným postižením v rámci předškolního vzdělávání v Soběslavi | cze |
dc.title.alternative | Educaion options for children with disabilities in pre-school education in Soběslav | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 51570 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor thesis deals with possibilities of children with physical disabilities in pre-school education in Soběslav city. The main aim of this thesis was to map out current possibilities of education of these children. There is a theoretical and a research part in this thesis. Within first four chapters, the author introduces theoretical background for following chapters. The first chapter contains definitions for terms "health" and "physical disability". Second chapter dives deeper into children cerebral palsy, specifically its sources, forms and most common related disabilities. Third chapter specifies kindergarten, special kindergarten for children with disabilities and role of a pedagogical assistant. Last chapter of theoretical part contains definitions of terms inclusion and integration, legislative framework of inclusive education in kindergarten and individual educational plan. Empirical part contains specific options for education of children with physical disabilities within pre-school education in Soběslav city. Main research question is: What are the options for education of children with physical disability within pre-school education in Soběslav city? To fulfill goals of this research and answering the main topic questions the author introduces a qualitative research utilizing semi-structured interview and questioning method. The research involved interviews with three respondents, all being directors of kindergartens in Soběslav city. The research was realized in several phases from initial planning to results evaluation. First, questions were defined for the interviews. The interviews were electronically recorded and transcribed word by word. Results have been put together following the topic structure. The research shows that key actions when educating children with physical disabilities are timely and quality diagnose, suitable support controls and support from a pedagogical assistant. This bachelor thesis can be used not only as a source of information about options for pre-school education of children with a physical disability in Soběslav city. The results can also be inspiring for early care and special pedagogical center. Parents might also use it to choose the right pre-school institution for their children. | eng |
dc.date.accepted | 2017-09-19 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Prázdná, Radka | |