Výchovný poradce a jeho místo v systému základního školství
Abstrakt
Předkládaná bakalářská práce na téma "Výchovný poradce a jeho místo v systému základního školství" se zabývá problematikou výchovného poradenství na základní škole. V základním školství je tato problematika velice aktuální. Tato práce se zabývá hlavně pracovní náplní a nejčastěji řešenými problémy výchovných poradců.
Práce je rozdělena na dvě části. První teoretická část se zabývá výchovným poradenstvím, osobnostními předpoklady výchovného poradce, a také tím, jaké jsou na něj kladeny nároky ze strany školského systému. Tyto poznatky jsou doložené odbornou literaturou, která tuto problematiku řeší.
Druhá část bakalářské práce se věnuje výzkumnému šetření, které bylo prováděno v průběhu roku 2016 až 2017 na základních školách a mezi rodiči dětí, které základní školy navštěvují.
Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjištění pracovní náplně výchovných poradců, povědomí rodičů o výchovném poradenství a požadavky ředitelů na výchovné poradce na základních školách. Pro stanovení hlavního cíle byly vytvořeny čtyři výzkumné otázky, které byly respondentům položeny v rámci polustrukturovaného rozhovoru.
Pro výzkumné šetření byly vybrány tři skupiny respondentů. První skupina byla tvořena výchovnými poradci ze základních škol. Do druhé skupiny byli zařazeni rodiče dětí, které navštěvují základní školu a poslední skupinu tvořili ředitelé základních škol.
Výzkumné šetření bylo zaměřeno na pracovní náplň a nejčastěji řešené problémy na základních školách. Výzkumné šetření ukázalo, že hlavní pracovní náplní je kariérové poradenství a práce s dětmi, které mají nějaké speciální vzdělávací potřeby.