dc.contributor.advisor | Drábová, Magdalena | |
dc.contributor.author | Kolářová, Michaela | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T13:54:30Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T13:54:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-08-14 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34763 | |
dc.description.abstract | Cílem bakalářské práce je popsat práci sociálních pracovníků ve vybraných nízkoprahových zařízeních v Jihočeském kraji v souvislosti se socializací dětí a mládeže. Výzkumné otázky byly zaměřeny na význam práce sociálního pracovníka v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež v procesu socializace, dále na zvyšování povědomí dětí a mládeže o poskytované službě a skladbu uživatelů.
V praktické části bakalářské práce byl využit kvalitativní výzkum, metoda dotazování a technika polořízeného rozhovoru. Pomocí Registru poskytovatelů sociálních služeb MPSV ČR bylo na základě záměrného kvalifikovaného výběru vybráno celkem 5 nízkoprahových zařízení pro děti a mládež v Jihočeském kraji. Výzkumný soubor tvořilo celkem 13 sociálních pracovníků z jednotlivých zařízení. Získaná data byla pro větší přehlednost uspořádána do jednotlivých kategorií.
Z výzkumu vyplývá, že činnost sociálního pracovníka v oblasti socializace dětí a mládeže spočívá především v rozvíjení smysluplných volnočasových aktivit. Tyto aktivity považují někteří komunikační partneři za hlavní prostředek pro posílení vzájemných vztahů mezi vrstevníky, neboť řada z nich vnímá nedostatečnou kooperaci uživatelů během těchto aktivit.
Také ve školním prostředí komunikační partneři narážejí na neadekvátní přístup pedagogů a vrstevníků zejména vůči jedincům ze sociálně znevýhodněného prostředí. Často se setkávají s šikanou, škatulkováním a diskriminací romských dětí. Pro většinu z nich jsou rovněž důležité intervenční rozhovory, které především díky získané důvěře napomáhají uživatelům nalézat alternativy řešení problémových situací.
Komunikační partneři často hovoří o absenci pozitivních vzorů v rodinách a také o nedostatečné podpoře vzdělávání. Proto napomáhají v procesu socializace rozvíjet u uživatelů základní normy společnosti a také se zaměřují na oblast vzdělávání, i když ve většině zařízení se dle jejich slov doučování jeví jako ne příliš oblíbená aktivita.
Lze shrnout, že většina komunikačních partnerů vnímá u uživatelů přínos docházky do zařízení v podobě pozitivních změn chování. Komunikační partneři se nejčastěji setkávají u uživatelů se změnou přístupu ke vzdělání a přijetí standardů společenského chování. Také osvojení hygienických návyků, uznání autorit a nalezení zaměstnání považují někteří komunikační partneři za úspěch. Někteří komunikační partneři považují změny pouze za krátkodobé. Práce s uživateli často naráží na negativní vliv rodiny, která aktivity tohoto zařízení dostatečně nepodporuje.
Bakalářská práce může přinést užitek nejen sociálním pracovníkům v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež, ale také dobrovolníkům, kteří s dětmi ve volném čase pracují. Jedním z dalších kdo, mohou tuto práci využít, jsou školy, které by se mohly více zaměřit na podporu jedinců ze sociálně znevýhodněného prostředí a navázat spolupráci s nízkoprahovými zařízeními zejména v oblasti výskytu šikany a vztahových problémů s vrstevníky, se kterými se uživatelé služby často setkávají. V neposlední řadě může tato práce sloužit široké veřejnosti a ukázat jí, že práce s touto cílovou skupinou představuje především společný zájem spočívající ve snížení výskytu společensky nežádoucích jevů. | cze |
dc.format | 92 s. | |
dc.format | 92 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež | cze |
dc.subject | socializace | cze |
dc.subject | sociální pracovník | cze |
dc.subject | uživatel | cze |
dc.subject | low-treshold facilities for children and youth | eng |
dc.subject | socialization | eng |
dc.subject | social worker | eng |
dc.subject | user | eng |
dc.title | Práce s dětmi a mládeží ve vybraných nízkoprahových zařízeních v Jihočeském kraji | cze |
dc.title.alternative | Work with Children and Youth in selected low-treshold facilities in South Bohemian Region | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 51117 | |
dc.description.abstract-translated | The aim of this bachelor thesis is to describe how the social workers help to socialize children and youth in selected low-treshold facilities in the South Bohemia Region. The research questions were focused on social worker activity in low-treshold facilities for children and youth in a process of socialization, together with increasing awareness of provided service and users structure.
Qualitative research - the method of polling and the technique of a semi-controlled interview had been used in the practical part of the bachelor thesis. On the basis of deliberate qualified selection, a total of 5 low-threshold facilities for children and youth in the South Bohemian Region were selected using social service providers register by the Ministry of Labour and Social Affairs of the Czech Republic. The research file consisted of 13 social workers from individual facilities. The processes of categorization of data were used for the subsequent processing of the obtained data.
The research shows that the main activity of social worker in the process of socialization lay in development of meaningful spare time activities. These activities have been considered by some communication partners as a subject of strengthening of mutual relationships between the children of the same age, as most of them face insufficient user cooperation in these activities.
Communication partners encounter an inadequate approach educators and same age children in relation to the school environment, especially towards individuals from a socially disadvantaged environment. They often encounter bullying, boxing and discrimination against Roma children. For most communication partners are also very important intervention interviews, which thanks to gained confidence help users to find solution alternatives of problem situations.
Communication partners often speak about missing examples in families and also unsatisfactory support in education. That is why they help in the socialization process to develop basic society norms of the users and also focus on the sphere of education, even in most of the facilities extra lessons are not very popular there.
Mostly all communication partners feel positive change in users behaviour as a result of their visits in the facilities. Communication partners most often encounter users by changing their access to education and adopting standards of social behaviour. Also, the acquisition of hygienic habits, recognition of authorities and job findings are perceived by some communication partners, when working with users, as success. Some of them consider the changes only short-term. Working with users is often being impacted by negative approach of family, which does not sufficiently support the activities of this facility.
The bachelor thesis can bring benefit not only to social workers in low-threshold facilities for children and youth, but also to volunteers, who work with children in their free time. One of the others, who can use this work, are schools, that could focus more on supporting individuals from a socially disadvantaged environment and establish cooperation with low-threshold facilities, especially in the area of bullying and peer relationship issues, to which users are often exposed to. This work can serve as a general public's knowledge that working with this target group is primarily a common interest in reducing the incidence of socially undesirable phenomena. | eng |
dc.date.accepted | 2017-09-13 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Sociální práce ve veřejné správě | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Sociální politika a sociální práce | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Břízová, Bohdana | |