Práce s dětmi a mládeží ve vybraných nízkoprahových zařízeních v Jihočeském kraji
Abstrakt
Cílem bakalářské práce je popsat práci sociálních pracovníků ve vybraných nízkoprahových zařízeních v Jihočeském kraji v souvislosti se socializací dětí a mládeže. Výzkumné otázky byly zaměřeny na význam práce sociálního pracovníka v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež v procesu socializace, dále na zvyšování povědomí dětí a mládeže o poskytované službě a skladbu uživatelů.
V praktické části bakalářské práce byl využit kvalitativní výzkum, metoda dotazování a technika polořízeného rozhovoru. Pomocí Registru poskytovatelů sociálních služeb MPSV ČR bylo na základě záměrného kvalifikovaného výběru vybráno celkem 5 nízkoprahových zařízení pro děti a mládež v Jihočeském kraji. Výzkumný soubor tvořilo celkem 13 sociálních pracovníků z jednotlivých zařízení. Získaná data byla pro větší přehlednost uspořádána do jednotlivých kategorií.
Z výzkumu vyplývá, že činnost sociálního pracovníka v oblasti socializace dětí a mládeže spočívá především v rozvíjení smysluplných volnočasových aktivit. Tyto aktivity považují někteří komunikační partneři za hlavní prostředek pro posílení vzájemných vztahů mezi vrstevníky, neboť řada z nich vnímá nedostatečnou kooperaci uživatelů během těchto aktivit.
Také ve školním prostředí komunikační partneři narážejí na neadekvátní přístup pedagogů a vrstevníků zejména vůči jedincům ze sociálně znevýhodněného prostředí. Často se setkávají s šikanou, škatulkováním a diskriminací romských dětí. Pro většinu z nich jsou rovněž důležité intervenční rozhovory, které především díky získané důvěře napomáhají uživatelům nalézat alternativy řešení problémových situací.
Komunikační partneři často hovoří o absenci pozitivních vzorů v rodinách a také o nedostatečné podpoře vzdělávání. Proto napomáhají v procesu socializace rozvíjet u uživatelů základní normy společnosti a také se zaměřují na oblast vzdělávání, i když ve většině zařízení se dle jejich slov doučování jeví jako ne příliš oblíbená aktivita.
Lze shrnout, že většina komunikačních partnerů vnímá u uživatelů přínos docházky do zařízení v podobě pozitivních změn chování. Komunikační partneři se nejčastěji setkávají u uživatelů se změnou přístupu ke vzdělání a přijetí standardů společenského chování. Také osvojení hygienických návyků, uznání autorit a nalezení zaměstnání považují někteří komunikační partneři za úspěch. Někteří komunikační partneři považují změny pouze za krátkodobé. Práce s uživateli často naráží na negativní vliv rodiny, která aktivity tohoto zařízení dostatečně nepodporuje.
Bakalářská práce může přinést užitek nejen sociálním pracovníkům v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež, ale také dobrovolníkům, kteří s dětmi ve volném čase pracují. Jedním z dalších kdo, mohou tuto práci využít, jsou školy, které by se mohly více zaměřit na podporu jedinců ze sociálně znevýhodněného prostředí a navázat spolupráci s nízkoprahovými zařízeními zejména v oblasti výskytu šikany a vztahových problémů s vrstevníky, se kterými se uživatelé služby často setkávají. V neposlední řadě může tato práce sloužit široké veřejnosti a ukázat jí, že práce s touto cílovou skupinou představuje především společný zájem spočívající ve snížení výskytu společensky nežádoucích jevů.