Prezentace sociálního pracovníka ve filmu
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá způsobem, jakým je prezentován sociální pracovník v českém a zahraničním filmu. V teoretické části jsou vymezeny faktory ovlivňující vnímaní veřejnosti a to zejména postoje, stereotypy a předsudky. Dále popisuje pojem sociální práce, jaké jsou předpoklady pro výkon povolání sociálního pracovníka, s ním spojené mýty o roli sociálního pracovníka, ale i jaký je vztah sociálního pracovníka ke klientovi.
Práce nastiňuje pohled na sociální práci skrze masová média. Lidé často podléhají vlivu médií, která ale mohou předkládat zkreslený obraz skutečnosti, co se týče sociální sféry. Dokážou své okolí nenásilně přimět ke změně chování a tím ovlivnit uspořádání společnosti.
V jedné z kapitol je blíže představen sociální pracovník, především jeho kompetence. Samotný sociální pracovník napomáhá prezentaci sociální práce a zaujímá v ní různé role. Se sociální prací souvisí stereotypy, které jsou běžnou součástí našeho života a jsou zdrojem utváření předsudků.
Cílem práce je popsat, jakým způsobem je prezentován sociální pracovník v českém a zahraničním filmu. Jinak řečeno, jak ukazují média sociálního pracovníka a jaká pozitiva a negativa u něj převládají. Prostřednictvím kvalitativní výzkumné strategie byla provedena metoda obsahové analýzy, v rámci níž byla použita diskurzivní analýza.
Pro splnění práce byla stanovena jedna hlavní výzkumná otázka:
VO: Jak se liší stereo-typizace sociálního pracovníka v českém a zahraničním filmu?
Výzkumný soubor představuje filmy, kde se objevuje sociální pracovník. Pro práci byly kvůli možnostem srovnání použity jak české, tak zahraniční filmy. Pro tento výzkum se konkrétně jednalo o použití dvou českých filmů, a dvou zahraničních. Získaná data byla zpracována pomocí obsahové analýzy a vyhodnocena diskurzivní analýzou.
Výsledky výzkumu této bakalářské práce mohou být v praxi přínosem jako zdroj informací pro širokou veřejnost, aby byla oprostěna od předsudků a stereotypů a nedávala pouze na první dojem a posudek médií. Tato práce může být inspirací pro další studenty sociální práce a pozornost může vzbudit i u samotných sociálních pracovníků.
Jelikož je sociální oblast ovlivňována okolím spíše negativně a lidé sociálním pracovníkům nevěří, navrhovala bych pro zredukování stereo-typizace zorganizování veřejných přednášek, kde by byla veřejnost obeznámena s povoláním sociálního pracovníka, jeho kompetencemi, pravomocemi a náplní práce.
K výsledkům výzkumu bych zmínila, že ve sledovaných českých filmech Kolja a Pohádky pro Emu, působí sociální pracovník spíše dojmem chladným, odtažitým až záporným. V obou případech nastává situace, kdy se rodič snaží o získání dítěte do péče, ale sociální pracovník tomu nevěnuje pozornost, a spíše ho od toho odrazuje a snaží se klientovi namluvit, že dítě by se mělo lépe v některém z typů ústavů sociální péče.
U zahraničního filmu Hlavu vzhůru byl spatřen rozdíl v obraze sociálního pracovníka, působícího zde a nazývaného spíše jako vychovatel. Jeho přístup je oproti českým filmům velmi odlišný, vychovatel se snaží klientovi urputně pomoci z jeho nepříznivé sociální situace. Ve druhém zahraničním filmu - Precious - se sociální pracovník chová spíše zdrženlivě, jeho postoj je neutrální. Snaha pomoci klientovi není v tomto případě tak výrazná a důsledná.