Šetření vybraných parametrů výjezdů Hasičského záchranného sboru k dopravním nehodám v Jihočeském kraji
Abstrakt
Hasičský záchranný sbor je organizován po krajích, tzn. Hasičský záchranný sbor každého kraje tvoří samostatnou účetní jednotku. Každá účetní jednotka musí vždy na příští rok sestavovat svůj rozpočet, ze kterého jsou hrazeny výkony. Vzhledem k tomu je užitečné mít představu o rozsahu výkonů očekávaných v následujícím roce. Predikce očekávaných výkonů by měla být v maximální míře opřená o realitu minulého období.
Pro Hasičský záchranný sbor patří mezi výkony hrazené státním rozpočtem i výjezdy jednotek Hasičského záchranného sboru k dopravním nehodám.
Tato práce se zabývá statistickým šetřením souvisejícím s výjezdy jednotek Hasičského záchranného sboru k dopravním nehodám.
Cíle práce formulované podrobně:
C1) Zkoumání časového vývoje počtu dopravních nehod spojených s výjezdy Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje v rámci časové jednotky měsíc za posledních 5 let jako šetření prvního z vybraných parametrů výjezdů Hasičského záchranného sboru k dopravním nehodám v jihočeském kraji.
C2) Zkoumání časového vývoje nákladů spojených s výjezdy Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje k dopravním nehodám v rámci časové jednotky měsíc za posledních 5 let jako šetření druhého z vybraných parametrů výjezdů Hasičského záchranného sboru k dopravním nehodám v jihočeském kraji.
C3) Komparace počtu výjezdů a nákladů, zkoumání rozdělení počtu výjezdů a nákladů z hlediska vhodného teoretického rozdělení jako šetření závislosti dvou vybraných parametrů výjezdů Hasičského záchranného sboru k dopravním nehodám v jihočeském kraji.
S ohledem na relativně velký rozsah primárních dat (údaje o cca 8 000 dopravních nehod za období 7/2010 6/2015 na území jihočeského kraje, ke kterým vyjížděla alespoň jedna jednotka Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje), bylo třeba k šetření vybraných parametrů datového souboru použít nástrojů matematické statistiky.
Stanovení intervalů pro jednotlivé statistické znaky se standardně provádí do značné míry 'citem'. Vzhledem k tomu byla v rámci práce provedena citlivostní analýza, v rámci které se zkoumal vliv drobných změn v počtu intervalů na rozložení četností sledovaných statistických znaků (intervaly byly stanoveny 'citem' a na základě doporučení z odborné literatury).
Pro zkoumání statistických znaků byly použity metody popisné statistiky i metody statistické indukce. V kapitole Diskuse jsou k jednotlivým částem práce a získaným výsledkům uvedeny informace z odborné literatury a interpretace dílčích výsledků a závěrů.
Práce potvrdila, že empirické rozdělení počtu dopravních nehod a nákladů na zásahy jednotek Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje u dopravních nehod lze považovat za normální. Pro zacházení s těmito daty lze tedy oprávněně využít teoretické poznatky související s normálním rozdělením.
Dále práce ukázala, že počet dopravních nehod a nákladů spojených s výjezdy Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje k dopravním nehodám nejen že neklesá, ale naopak roste. Prokázalo se, že mezi počty dopravních nehod a náklady na výjezdy jednotek Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje v jednotlivých měsících sledovaného období existuje velmi silná pozitivní korelace. Z toho lze usuzovat na to, že nárůst nákladů na výjezdy je způsoben především nárůstem počtu dopravních nehod, u kterých jednotky Hasičského záchranného sboru zasahují.