Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFendrychová, Jaroslava
dc.contributor.authorNeshybová, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-08T13:35:27Z
dc.date.available2021-12-08T13:35:27Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-08-18
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34478
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývala pohledem dětské sestry na laickou první pomoc u dětí. Současná doba přináší stále více nástrah a nebezpečných situací. Správný zákrok při zdraví ohrožujícím stavu je mnohdy zásadní pro předejití či alespoň snížení trvalých následků. Je tedy žádoucí, aby odborná, ale i laická veřejnost měla tyto znalosti a dovednosti na co nejlepší možné úrovni. Práce se mimo jiné snažila o odhalení této úrovně a zároveň dávala návod, jak ji zvýšit. Hlavním cílem práce bylo zmapovat stupeň znalostí první pomoci u vybraných dětských sester. Dílčím cílem bylo zjistit názory dětských sester na laickou první pomoc u dětí, které byly na jejich pracovištích přijaty k hospitalizaci. Úvod teoretické části práce vymezuje laickou první pomoc jak legislativou, tak definicemi uznávaných odborných autorů. Charakterizuje dětský věk a specifika jeho organizmu v jednotlivých vývojových etapách, které se liší od dospělého a tím mají významný vliv i na způsob poskytnutí první pomoci. Dále teoretická část popisuje úrazové i neúrazové stavy u dětí, definuje příznaky a příčiny jejich vzniku a především si všímá správných postupů podle nejnovějších mezinárodních doporučení. Práce rovněž uvádí různé možnosti sebevzdělávání v dané problematice. V závěru pak definuje samotný pojem dětská sestra a popisuje její náplň práce. Pro naplnění cíle výzkumu byl zvolen kvalitativní výzkumný přístup formou standardizovaného rozhovoru, který prezentuje slovní dotazování výzkumníkem. Otázky byly rozčleněny do tří hlavních okruhů: 1. Poskytování první pomoci dětskými sestrami. 2. Poskytování první pomoci laiky. 3. Skutečné vědomosti dětských sester o základních krocích první pomoci. Šetření ukázalo, že úroveň teoretických znalostí vybraných dětských sester o první pomoci je velmi dobrá. Samy tak soudí podle svých znalostí ze studia i z praxe. Na základě správných odpovědí na konkrétní postupy při různých krizových situacích lze usuzovat, že tomu tak opravdu je. Výsledek zhoršoval pouze fakt, že sestry pracují se zastaralými informacemi a nedostanou se k nim aktuální poznatky z příslušné oblasti medicíny, a to ať už jejich vlastním přičiněním či objektivními překážkami. Paradoxní však bylo, že všechny respondentky shodně uvádí, že jejich zaměstnavatel nabízí různé možnosti vzdělávání v jejich oboru. O laické veřejnosti se dotazované dětské sestry vyjadřují s větší kritikou, jak ukazuje jeden z dílčích cílů diplomové práce. Pokud sestry vůbec vyjádřily svůj názor, domnívaly se, že laická první pomoc a její znalosti u rodičů hospitalizovaných dětí jsou nedostačující. Za nesprávnými postupy často stála neochota informovat se, ale i stres v dané zdraví ohrožující situaci. V samotném závěru práce pak byla nastíněna řešení pro lepší informovanost dětských sester i laické veřejnosti v oblasti první pomoci. Jedná-li se v tomto případě o děti, měly by být zájem a ochota zvládnout zásady první pomoci zejména ze strany rodičů a učitelů naprostou samozřejmostí. Ideální by bylo, kdyby každý člověk uměl poskytnout první pomoc naprosto suverénně a na základě potřebných znalostí. Dnešní moderní doba přináší sice větší zdravotní rizika, ale zároveň s sebou nese moderní technologie a média, prostřednictvím kterých je velmi jednoduché zprostředkovat osvětu týkající se tak ožehavého a důležitého témata, jako je právě první pomoc.cze
dc.format83 s.
dc.format83 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdětská sestracze
dc.subjectprvní pomoccze
dc.subjectlaická první pomoccze
dc.subjectdítěcze
dc.subjectpaediatric nurseeng
dc.subjectfirst aideng
dc.subjectnon-professional first aideng
dc.subjectchildeng
dc.titlePrvní pomoc u dětí pohledem dětské sestrycze
dc.title.alternativePediatric non-professional first aid from the perspective of a pediatric nurseeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag46333
dc.description.abstract-translatedThis thesis deals with layman's child first aid from the paediatric nurse point of view. The current era brings many toils and dangerous situations.The proper procedure during life-threatening situation is necessary for prevention or mitigation of the lasting effects. Its is desirable to have non-professionals with knowledge and skills as good as possible.This work tried to reveal the current level and gave instructions how to improve it. The main goal of this work was to map the level of chosen paediatric nurses' knowledge.The next objective was to find out the opinions of chosen paediatric nurses on layman's firs aid concerning admitted children. The introduction of the theoretical part determines the non-professional firs aid from the legislation and basic terms point of view.There is a definition of children's age and specifics of child's organism during its development stages, which differs from adult's stages and are therefore significant in giving first aid. The theoretical part further characterises accident and no-accident states in children, defines symptoms and their cause of origin and in the first place describes proper techniques according to up-to date international recommendations. The work also states different possibilities of self-education regarding this topic. The conclusion of the theoretical part defines the term child's nurse and their tasks. The qualitative research survey using semi-structured interview was used for the fulfilling of the research goal. The questions were divided into three main topics: 1. First aid given by child's nurses. 2. First aid given by laypersons. 3. The real knowledge possessed by child's nurses about first aid steps. The survey showed that the level of theoretical knowledge about first aid among chosen child's nurses is very good. They consider themselves good based on study and real life experience.Given into account their answers about particular procedures during critical situations, they are right. The result got worse only because of obsolete information and they are not given up-to-date knowledge from the particular field either due to their own failure or other obstacles. In spite of this fact all of them say that their employer provides various possibilities of additional training in their field. Child's nurses are more critical towards non-professional first aid which is shown in one part of this work. Providing this opinion was expressed they thought the layman's first aid knowledge among the parents of the treated children was insufficient.The wrong procedures were often caused by unwillingness to get informed and by the stress in this health threatening situation. There were proposed solutions for getting better information for child's nurses and non-professionals regarding first aid in the conclusion of this work. In case of dealing with children there should be parents and teachers willing to participate in this process because they are in the permanent contact with these children. Ideally everybody who has rights and duties regarding others should be able to give first aid without hesitation and with all proper knowledge.There are lots of possible health risks nowadays but we also have modern technologies and media which can be used for enlightening considering such an important issue - first aid.eng
dc.date.accepted2016-09-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul pediatriecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHudáčková, Andrea


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam