Paralingvální a extralingvální prostředky ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ
Abstrakt
Předmětem této diplomové práce s názvem ,,Paralingvální a extralingvální prostředky ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ" je odhalení nejčastějších neverbálních prostředků, jimiž žáci doprovázejí svůj projev verbální. V teoretické části diplomové práce jsem se nejdříve zabývala komunikací obecně, co si pod tímto pojmem představit, co vše je součástí komunikace, dále jsem pokračovala specifickým druhem komunikace, tedy komunikací pedagogickou. V dalším úseku práce jsem se detailněji zaměřila na rozdělení komunikace na verbální a neverbální (nonverbální), a poté jsem se dostala
ke stěžejnímu bodu své práce, tedy k prostředkům mimoslovním, a to extralingválním
a paralingválním.
Praktická část vycházela z metody pozorování, kdy jsem v každém ročníku 2. stupně základní školy strávila celkem 3 vyučovací hodiny českého jazyka. Vymezila jsem si 4 extraligvální (gestiku, mimiku, oční kontakt + pohledy, proxemiku) a 4 paralingvální (sílu hlasu, tempo řeči, artikulaci a pauzy) prostředky, které jsem blíže pozorovala. Na základě svých poznatků jsem následně sestavila jednu vyučovací hodinu, která měla žákům ukázat, že i když nepoužívají slova, stále hovoří. Závěr své diplomové práce jsem věnovala didaktickému přínosu odučené hodiny na toto téma.