Využití biotopu zahradního jezírka ve výuce na 2. stupni základních škol (Komplexní vzdělávací program se zvýšeným důrazem na aplikaci badatelsky orientovaných prvků)
Abstrakt
Cílem diplomové práce bylo vypracovat komplexní program zahrnující výukové aktivity s badatelskými prvky vztažené k biotopu zahradního jezírka. Teoretická část sumarizuje problematiku badatelsky orientovaného vyučování a využití školních zahrad. Hlavním přínosem práce je vypracování konkrétního výukového programu pro hodiny zeměpisu a přírodopisu. Skládá se ze sedmi aktivit aplikovaných na biotop zahradního jezírka, určených pro žáky druhého stupně základních škol. Každá aktivita obsahuje metodický list pro učitele a pracovní list pro žáka. Většina aktivit je proveditelná v prostředí jakékoli vodní nádrže; některé je možné provést i ve škole. Vzdělávací program byl nejdříve pilotně otestován s učiteli základních škol a následně se žáky šestých a sedmých tříd jedné základní školy. Paralelně byla prostřednictvím písemných testů provedena evaluace efektivnosti programu. Její výsledky jsou součástí této práce, stejně jako diskuze praktického ověřování programu na učitelích a na žácích.