Signály úzkosti v kresbě dětí mladšího školního věku
Abstrakt
Bakalářská práce se zaměřuje na zjištění míry využití kresebné techniky jako orientační screeningové metody pro zachycení zvýšené míry úzkosti a úzkostnosti u dětí mladšího školního věku. Teoretická část práce definuje základní pojmy úzkostnosti, úzkosti a strachu. Pozornost se věnuje problematice úzkosti a úzkostnosti u dětí se specifikací na mladší školní věk. Dále se zajímá o využití dětské kresby jako součást diagnostického nástroje se zaměřením na kresbu lidské postavy. Poslední kapitola popisuje dle daných autorů znaky úzkosti, které budou sledovány v praktické části. Ve výzkumné části byla použita Škála na měření míry úzkosti a úzkostnosti, která sloužila k rozdělení respondentů do tří skupin. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou rozdíly v Testu kresby lidské postavy u skupin respondentů s různou mírou úzkosti a úzkostnosti. Skupiny byly porovnány v Testu kresby lidské postavy podle předem definovaných znaků úzkosti. Výsledky práce by mohly podpořit kvantifikovatelnost znaků úzkosti a využití kresebných technik v oblasti psychodiagnostiky dětí.