Dítě ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu učitele mateřské školy
Abstrakt
Tématem bakalářské práce je sociálně znevýhodněné dítě v prostředí mateřské školy. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je shrnuto, co znamená pojem sociální znevýhodnění a problematika sociálního vyloučení. Dále je sledován vývoj dítěte předškolního věku od tří do šesti let, kde porovnávám tělesné, motorické a kognitivní znaky. Poté popisuji specifické znaky osobnosti u dítěte se sociálním znevýhodněním. V neposlední řadě je teoretická část zaměřena na osobnost učitele mateřské školy a charakteristice současných přístupů v předškolním vzdělávání. Praktická část vychází z použití kvantitativní metody dotazování. Jsou zde shrnuty výsledky 113 učitelů a učitelek mateřských škol, kde je cílem zjistit jaké odlišnosti vnímají učitelé u sociálně znevýhodněných dětí, jakým způsobem s nimi pracují a zda zavedení povinného předškolního roku pozitivně ovlivní vývoj sociálně znevýhodněného dítěte.