Prevence vad výslovnosti u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Abstrakt
Bakalářská práce je zaměřena na prevenci vad výslovnosti u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část seznamuje čtenáře s problematikou sociálně znevýhodněných rodin, vymezuje základní pojmy komunikace, seznamuje ho se stádii vývoje dětské řeči a s narušenou komunikační schopností a zaměřuje se na dyslálii. V neposlední řadě čtenáře obeznámí s možnostmi prevence vad výslovnosti.
Cílem praktické části je sestavení artikulačních a dechových cvičení pro každodenní práci učitelek v MŠ a tím jí ukázat, jak pracovat s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí tak, aby se předcházelo vadám výslovnosti. Šetření je uskutečněno kvalitativně, metodou zúčastněného nestrukturovaného pozorování a doplněno pracovními listy.