dc.contributor.author | Pražanová, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2021-12-07T13:44:26Z | |
dc.date.available | 2021-12-07T13:44:26Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.date.submitted | 2011-10-17 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/28948 | |
dc.description.abstract | Cílem práce byla snaha o nalezeni důvodu, proč zapojovat vzdělávání v oblasti architektury a kultury prostředí do výukových systémů, především pak na druhem stupni základních škol. Tyto důvody jsem se snažila aplikovat do témat a metodiky výuky architektury v rámci hodin výtvarné výchovy. K lepši orientaci v problematice posloužil také výzkum mezi téměř 250 žáky 8. a 9. tříd základních škol v menších i větších městech a v neposlední řadě diskuse s pedagogy výtvarné výchovy na základních školách. Součástí úvahy je také zamyšleni nad postavením architektury ve výtvarném uměni, jejím účelu, postavením architektury ve společnosti a shrnuti pozice architektury na základní škole, především v hodinách výtvarné výchovy.
Důvodem zapojeni architektonických témat do výuky je snaha o posíleni vnímavosti k architektuře, urbanismu, k hodnotám krajiny a místa. Architektura je součástí kulturního dědictví a součástí uměni, které působí na naše smysly, formuje naše postoje i estetické vnímání skutečnosti. Architektura je součástí každodenního života a vypovídá o úrovni společnosti. Jen zodpovědný přístup ke tvorbě prostředí a zároveň ke vzdělávání v teto oblasti umožní vznik kvality, kterou bude možno předat dalším generacím. V současné době si tuto skutečnost uvědomují všechny vyspělé země a především v Evropské unii sílí tlak na vzdělávání všech občanů v oblasti architektury a tvorby životního prostředí. Jedním z hlavních zájmů je zapojeni učiva do výuky na základních školách (středních školách i v mateřských školách).
Učiva by nemělo přibývat, jen se promyšleně přeskupí, využije stávajících možnosti a zařadí se architektonická témata tarn, kde jsou nyní opomíjena a nahrazována jinými. Základem vzdělání mělo byt poznávání místa, kde žijeme - obce, města, krajiny z pohledu obyvatele a především uživatele. | cze |
dc.format | 255 stran | |
dc.format | 255 stran | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.title | Tlak na zkvalitnění výuky architektury a její postavení v rámci výtvarné výchovy na 2. stupni základních škol | cze |
dc.title.alternative | Architectural education and its role in teaching of art education in the second level of elementary schools | eng |
dc.type | rigorózní práce | cze |
dc.identifier.stag | 26644 | |
dc.description.abstract-translated | The goal of the work was effort to find reasons why to include the education in the field of architecture and environmental culture in teaching systems, mainly in the second level of elementary schools. I tried to apply these reasons into the topics of architecture training in the lessons of art education. The research among nearly 250 pupils of the 8.and 9.class of the elementary schools in big and small towns and last but not least also the discussion with the teachers of art education at elementary schools helped to the better understanding in this area. The role of architecture in fine arts, its purpose, the role of architecture in society and summary of the role of architecture at elementary schools, mainly in the lessons of art education, form parts of the overall consideration.
The reason of involving architecture into teaching is the endeavour for strengthening of sensitivity towards architecture, urbanism, values of the environment. Architecture is a part of our cultural heritage and the art that touches our senses, forms our attitudes and esthetic perception of reality. Architecture is a part of everyday life and tells about the standard of society. Responsible approach towards creation of the environment and also education in this field only allow the quality that can be passed on to next generations. Currently, all developed countries have been aware of this fact and mainly in the EU countries the pressure on education of all inhabitants in the field of architecture and formation of the environment has been growing. One of the main targets is to involve the curriculum in education at elementary schools (secondary schools and also nursery schools).
There should not be more curriculum, this should only be rearranged, current possibilities can be utilized and architecture topics can be included where they are now omitted and replaced by other ones. The fundament of education should be formed through familiarization and cognition of the place where we live - a village, town and environment from perspective of an inhabitant and especially of a user. | eng |
dc.date.accepted | 2011-10-26 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň ZŠ | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | PhDr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro základní školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Chodura, Radko | |
dc.description.defence | Doktorandka seznámila podrobně komisi ve vizuelní prezentaci. Z obou posudků vyplynul velký význam práce pro metodologický posun od kognitivních zažitých východisek k obecnějšímu působení architekty.
Doktorandka zodpověděla dotazy členů komise i otázku z řad hostů. | cze |