dc.contributor.advisor | Heider, Daniel | |
dc.contributor.author | Fleischmann, Dan | |
dc.date.accessioned | 2021-11-19T12:56:18Z | |
dc.date.available | 2021-11-19T12:56:18Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.date.submitted | 2015-03-31 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/2461 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá objektivním a subjektivním poznáním krásy u scholastického filosofa Tomáše Akvinského. Vzhledem k tomu, že "krása" ve středověku nebyla hlavním tématem teologie a filosofie, představují úvodní kapitoly historické prameny a zdroje krásy, z kterých sv. Tomáš čerpal. Z definice krásy víme, že krása patří ke kognitivní mohutnosti, proto navazující kapitoly představují činnost smyslů a rozumu, kterými krásu poznáváme. (Pulchrum autem respicit vim cognoscitivam). Z této poznávací činnosti vyplývají objektivní charakteristické vlastnosti krásy, tj.: a) úplnost; b) proporce; c) jas.) Předposlední kapitola zdůvodňuje význam poznání objektivní a subjektivní krásy, z které nám plyne prožitek (delectatio et amor). Dochází-li v rozumu k vyhodnocování poznatků a principům týkajících se krásy, je nutně přítomný přesah poznání, jakým je věda. V závěrečné kapitole se věnujeme zajímavé otázce moderní vědy estetiky: "Zda je krása, tak jak o ní psal Tomáš Akvinský, specifickou distinktní transcendentálií, nebo pouze implicitní transcendentálií iniciovanou filosofy 20. století?" Práce se snaží ukázat význam studií středověké filosofie při formování témat jakým je krása a umění. | cze |
dc.format | 81 s. (171 970 znaků) | |
dc.format | 81 s. (171 970 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Tomáš Akvinský | cze |
dc.subject | krásno | cze |
dc.subject | krása | cze |
dc.subject | scholastika | cze |
dc.subject | kognitivní mohutnost | cze |
dc.subject | smysly | cze |
dc.subject | objektivní | cze |
dc.subject | rozum | cze |
dc.subject | subjektivní | cze |
dc.subject | středověká estetika | cze |
dc.subject | podmínky krásy | cze |
dc.subject | absolutní krása | cze |
dc.subject | vnější krása | cze |
dc.subject | radost | cze |
dc.subject | touha | cze |
dc.subject | umělecký vzor | cze |
dc.subject | transcendentálie. | cze |
dc.subject | Thomas Aquinas | eng |
dc.subject | beautiful | eng |
dc.subject | beauty | eng |
dc.subject | Scholastic | eng |
dc.subject | cognitive power | eng |
dc.subject | senses | eng |
dc.subject | objective sense | eng |
dc.subject | subjective | eng |
dc.subject | medieval aesthetics | eng |
dc.subject | conditions of beauty | eng |
dc.subject | absolute beauty | eng |
dc.subject | outer beauty | eng |
dc.subject | pleasure | eng |
dc.subject | desire | eng |
dc.subject | artistic pattern | eng |
dc.subject | transcendentals. | eng |
dc.title | Objektivní a subjektivní poznání krásy v díle Tomáše Akvinského | cze |
dc.title.alternative | Objective and Subjective Cognition of Beauty in the Writings of St. Thomas Aquinas. | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 25446 | |
dc.description.abstract-translated | This thesis deals with the objective and subjective cognition of beauty by a scholastic philosopher Thomas Aquinas. The initial chapters provide historical sources and a source of St. Thomas´s beauty, because beauty was not the main topic of theology and philosophy in the Middle Ages. From the definition of beauty, we know that beauty belongs to the cognitive power, thus next chapters present the activity of the senses and reason, by which we recognize beauty. (Pulchrum autem respicit vim cognoscitivam). This cognitive power results in the objective characteristics of beauty, ie.: a) integrity; b) proportion; c) clarity.) The penultimate chapter justifies the importance of knowledge of objective and subjective beauty, from which it follows in us enjoyment (delectatio et amor). If there is a reason to evaluate the knowledge and principles relating to the beauty, there is a necessary overlap present knowledge such as science. The final chapter addresses the interesting question of modern science - aesthetics: "Whether beauty, as written by Thomas Aquinas, is a specific distinct transcendental or only implicit transcendental initiated by the philosophers of the 20th century?" The thesis tries to show the importance of studying medieval philosophy in shaping topics such as beauty and art. | eng |
dc.date.accepted | 2015-06-03 | |
dc.description.department | Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Filozofie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Filozofie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |