dc.contributor.author | Kubalík, Štěpán | cze |
dc.contributor.author | Pašteková, Michaela | cze |
dc.contributor.author | Peter, Brezňan | cze |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T06:25:26Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T06:25:26Z | |
dc.date.issued | 2020 | cze |
dc.identifier.isbn | 978-80-972624-3-3 | cze |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/816 | |
dc.description.abstract | Příspěvek se věnuje napětí mezi požadavkem dokumentární závaznosti a tvůrčím přínosem v jádru dokumentární tvorby. Teoretici dokumentu vyzdvihují tuto tenzi nejen jako určující charakteristiku dokumentárních děl, ale také jako zdroj jejich přitažlivosti a jejich specifické hodnoty; uspokojivé vysvětlení souhry těchto dvou zdánlivě protichůdných aspektů nicméně nepodávají. V příspěvku si tedy kladu otázku, jaká teorie estetického prožitku by mohla vyhovět i obecně sdílenému přesvědčení o aktivizační síle dokumentu. Jako přesvědčivé vysvětlení povahy estetického prožitku, které by tomuto požadavku mohlo dostát, v textu obhajuji recentní příspěvek německého estetika Thomase Hilgerse, který nabízí současnou interpretaci tradičního pojmu estetické nezainteresovanosti, opírající se (mimo jiné) o teorii prakticky založeného sebevědomí německého filozofa Ernsta Tugendhata. | cze |
dc.format | p. 192-201 | cze |
dc.language.iso | cze | cze |
dc.publisher | Slovenská asociácia pre estetiku | cze |
dc.relation.ispartof | Estetika centra a periférie – centrum a periféria estetiky | cze |
dc.subject | dokument | cze |
dc.subject | estetická zkušenost | cze |
dc.subject | estetický postoj | cze |
dc.subject | nezainteresovanost | cze |
dc.subject | sebevědomí | cze |
dc.subject | documentary | eng |
dc.subject | aesthetic experience | eng |
dc.subject | aesthetic attitude | eng |
dc.subject | disinterestedness | eng |
dc.subject | self-consciousness | eng |
dc.title | Dokumentární tvorba: periferie umění a otázka autonomie estetična | cze |
dc.title.alternative | Documentary: The Periphery of Art and the Question of the Autonomy of the Aesthetic | eng |
dc.type | ConferenceObject | cze |
dc.identifier.obd | 43887063 | cze |
dc.description.abstract-translated | The present paper is concerned with the tension between the claim to truthfulness and the ambition to shape the documentary material creatively, which has been recognized by theoreticians and documentarists and by authors alike not only as a defining feature of the whole genre of documentary, but also as the source of its attractiveness and its specific value. However, a satisfactory explanation of the interplay between these two seemingly contradictory aspects of documentary is not easy to provide. In the paper I ask what theory of aesthetic experience could cope with our commonly shared conviction that documentaries has the power to make members of their audiences to become personally concerned about subject-matters of the works. As a promising candidate I propose to consider a recent theory by a German aesthetician, Thomas Hilgers; his theory presents a novel interpretation of the traditional notion of aesthetic disinterestedness utilizing (among other sources) Ernst Tugendhat’s theory of practical self-consciousness. | eng |
dc.peerreviewed | yes | cze |
dc.publicationstatus | postprint | cze |
dc.event | Estetika centra a periférie – centrum a periféria estetiky (23.10.2019 - 25.10.2019, Univerzitná knižnica v Bratislave) | cze |