Motivace mužů k vysokoškolskému studiu sociální práce na ZSF JCU
Abstrakt
Teoretická část diplomové práce obsahuje kapitoly, které se zabývají hodnotami a motivací člověka, jež ovlivňují jeho životní směr. Další část je věnována mužům v pomáhajících profesích a jejich důvodům pro zvolení oboru Sociální práce ve veřejné správě. V neposlední řadě vymezuje teoretická část i problematiku genderu. Za cíl práce bylo stanoveno zjištění motivace mužů k vysokoškolskému studiu sociální práce na ZSF JCU, dále sledování postoje, který muži zaujímají ke studiu sociální práce na vysoké škole, a v neposlední řadě také zjištění, zda se muži, kteří tento obor studují, chtějí uplatnit na trhu práce v oblasti sociálních služeb. Pro cíl práce byla stanovena výzkumná otázka, která zní: Jaké jsou hlavní důvody mužů ke zvolení studia sociální práce? Ke zpracování výzkumné části diplomové práce byla použita kvalitativní strategie výzkumu, která byla realizována pomocí metody dotazování prostřednictvím techniky polostrukturovaného rozhovoru. Analýza dat byla vyhodnocena metodou zakotvené teorie. Výzkumný soubor představovalo 8 komunikačních partnerů, kteří studují nebo již vystudovali obor Sociální práce ve veřejné správě na ZSF JCU. Z výzkumu vyplynulo, že muže ke studiu motivovala touha pomoci lidem a kontakt s lidmi. Neméně podstatným motivem bylo pro muže dosažení vysokoškolského titulu, ve kterém spatřovali větší šance uplatnění na trhu práce. Muži zhodnotili studium sociální práce, v důsledku kterého usoudili, zda by se po vystudování chtěli uplatnit v sociálních službách.
Zjištěné informace mohou být přínosné pro vedení i vyučující oboru sociální práce, jelikož si v rámci výsledků výzkumu mohou udělat přehled o důvodech studentů ke studiu sociální práce. Pedagogové mohou využít tyto poznatky k zamyšlení se nad novým způsobem, kterým by mohli motivovat studenty ke studiu sociální práce. Tato diplomová práce může být také přínosem pro obor sociální práce, který tímto získá přehled o pohledu studentů na uplatnění v sociálních službách.