Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHrušková, Martina
dc.contributor.authorKárová, Ilona
dc.date.accessioned2022-03-09T07:36:17Z
dc.date.available2022-03-09T07:36:17Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-08-14
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39649
dc.description.abstractTématem diplomové práce je náhradní rodinná výchova vykonávána příbuznými dítěte. Cílem práce je zjistit případné rozdílné role v příbuzenské pěstounské péči a různé přístupy k ní, zachytit zkušenosti příbuzenských pěstounů, jejich vnímání a prožívání péče o děti. Zajímalo mne, co jim přijetí dítěte do péče přineslo, a naopak jestli existují nějaké negativní jevy, které jsou s péčí spojeny. V teoretické části diplomové práce je popsána historie náhradní rodinné péče v různých obdobích, vyjasněny pojmy rodina, sociální role, attachment. Dále jsou vysvětleny jednotlivé formy náhradní výchovy a podrobněji popsána pěstounská péče vykonávána příbuznými dítěte. Pozornost je věnována vztahu a kontaktu s rodičem dítěte. Nezastupitelnou úlohu v pěstounské péči sehrává i OSPOD a doprovázející organizace, kterým je věnována poslední kapitola teoretické části. Pro účely výzkumu jsem použila kvalitativní metodologii. Jako techniku sběru dat jsem zvolila polostrukturovaný rozhovor. Výzkumný soubor se skládal z osmi dotazovaných, kteří byli vybráni metodou prostého záměrného výběru. Do výzkumného souboru byli zahrnuti pěstouni, kteří pečují o děti svých příbuzných. Zjišťovala jsem důvody, které vedly k umístění dětí do pěstounské péče, jak pěstouni tuto péči prožívají a jak ji oni sami vnímají. Výsledky analýzy rozhovorů mi umožnily rozkrýt a pochopit základy problematiky příbuzenské pěstounské péče. Dle shodných znaků byly rozděleny do několika okruhů. První okruh se zabýval příčinami přijetí dítěte do péče příbuzných. Mezi hlavní příčiny patřily zejména různé druhy závislostí, zanedbávání dětí, nezajištění vhodného bydlení či nezájem o dítě. Druhý okruh se vztahoval k pocitům pěstounek při přijetí dítěte do péče. Jsou zde popisovány proces jejich rozhodování, motivace a obavy spojené s přijetím dítěte. Ve většině případů pěstounky měly dostatek času potřebného k uskutečnění rozhodnutí o přijetí dítěte do péče. Pro polovinu pěstounek bylo rozhodnutí o pěstounské péči samozřejmostí, pro ostatní pěstounky bylo toto rozhodnutí spojeno s ambivalentními pocity. Třetí okruh se věnuje proměnám v širších osobních vztazích a vztazích v rodině, především dopadu péče na partnerské vztahy a možnosti ovlivnění vztahu s vlastními dětmi pěstounů. Významnou roli zde sehrávaly také vztahy s biologickými rodiči dítěte. Čtvrtý okruh zahrnuje základní charakteristiky péče o dítě. Většina pěstounek zaznamenala výrazné změny ve svém životě. Pěstounská péče měla nejen negativní dopad na kvalitu jejich života, ale též pro ně byla zdrojem životní síly a optimismu. Pěstounky se setkávaly s problémovými situacemi, které se týkaly mezigeneračních rozdílů, chování dětí a problémů ve škole. Také se u nich často objevovaly obavy o budoucnost svěřených dětí. Některé pěstounky přijaly roli matky, která převažovala nad ostatními životními rolemi. Ostatní pěstounky neměly problém s oddělováním rolí a přecházením z role do role. Ke konfliktu rolí docházelo především u babiček dětí. V posledním okruhu jsou uvedeny podmínky, které pěstounkám ulehčovaly péči o svěřené děti. Pro pěstounky byla podstatná hlavně pomoc rodiny, které dávaly přednost, a také dostatečné finanční zajištění. Vítaly pomoc doprovázející organizace a nabízených služeb, velký význam pro ně mělo povinné vzdělávání a možnost sdílet svou zkušenost s ostatními pěstouny.cze
dc.format94 s.
dc.format94 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectNáhradní rodinná péčecze
dc.subjectpříbuzenská pěstounská péčecze
dc.subjectrodinacze
dc.subjectprarodiče vychovávající vnoučatacze
dc.subjectpěstouncze
dc.subjectFoster careeng
dc.subjectkinship foster careeng
dc.subjectfamilyeng
dc.subjectgrandparents raising grandchildreneng
dc.subjectcare givereng
dc.titleProžívání proměny role pečovatele v pěstounské péčicze
dc.title.alternativeExperiencing the Transformation of Caregiver´s Role in Foster Careeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag54593
dc.description.abstract-translatedThe subject of the presented thesis focuses on foster care exercised by children´s relatives. The target is to ascertain possible different roles in kinship foster care and different attitudes to the aforementioned, record the experience of kinship care givers, their viewing and experiencing of childcare. I wanted to know if fostering had brought any positives into their lives and on the other hand if there are any negatives related to such care. The theoretic part of my thesis describes the history of foster care in different periods, explains the terms like family, social role and attachment. Furthermore, particular forms of foster care are explained and foster care exercised by children´s relatives is described in more details. Attention is also paid to the relationship and contact between a child and his/her parents. The Authority for social and legal protection of children (OSPOD in Czech) has an essential role in foster care together with assisting organizations, which are described in the last chapter of the theoretic part. I used qualitative methodology for research purposes and semi-structured interviews for collection of data. The research file contained eight respondents which were selected based on simple purpuseful sampling. The research file consisted of foster parents caring for children of their relatives. I determined reasons why the children had been placed into foster care, how the foster parents experience such care and how they view it themselves. The results of the interview analysis helped me to uncover and understand the basis of kinship foster care. According to similar signs, they were divided into several areas. The first area focused on the reasons why the child had been placed into kinship foster care. The main reasons included various types of addictions, child neglect, failure to provide suitable housing or lack of interest in the child. The second area related to the feelings of foster mothers when accepting the child. Their decision-making process is described here, including their motivation and fears related to fostering. In most cases, foster mothers had enough time for making their decisions on fostering. Half of the foster mothers found it natural; the other half had ambivalent feelings for it. The third area is dedicated to changes in wider personal relationships and relationships in the family, in particular, to the impact of foster care on relations between partners and the potential influence on the relationship of foster parents with their own children. Relations with biologic children of the foster parents had an important role as well. The fourth area includes basic characteristics of childcare. Most foster mothers noticed significant changes in their lives. Foster care had a negative impact on the quality of their lives but it principally became a source of vitality and optimism for them. Foster mothers faced problem situations related to intergenerational differences, behaviour of children and problems at school. They also worried often about the future of their foster children. Some foster mothers accepted the role of a mother that predominated over their other life roles. Others had no problems in separating their roles and shifting from one role to another. Most conflicts in the role appeared when the child was fostered by his/her grandmother. The last area contains conditions that have helped foster mothers to reduce the burden of foster care. Foster mothers appreciated help of their families, which they preferred, and sufficient financial security. They gladly accepted the help of assisting organizations and the services offered by them. Mandatory education and the possibility to share their experience with other foster parents were of great importance too.eng
dc.date.accepted2018-09-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeZáškodná, Helena


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam