Připravenost školských zařízení na vznik mimořádné události útok aktivního střelce
Abstrakt
Cílem této práce je co možná nejkomplexněji zpracovat problematiku zajištění připravenosti žáků, studentů, pedagogů i dalšího pedagogického či nepedagogického personálu na možnou hrozbu útoku aktivního útočníka ve školách a školských zařízeních. K jeho dosažení bude využito osobní znalosti dané problematiky, zpracovaných kazuistik, doposud přijaté legislativy a metodické analýzy výsledků dotazníků k tématu.
Pozornost je zde věnována všem oblastem, které mohou mít vliv na chování osob, jež se v obdobných situacích ocitnou, přičemž primárním cílem je minimalizace počtu obětí takového útoku. Postupuji zde vzestupně oblastí prevence, která zahrnuje široké spektrum opatření, od pasivních, řešících otázky přístupu nepovolaných osob do škol, jejich autorizaci a identifikaci, přes vzdělávání pedagogického i nepedagogického personálu v oblasti schopnosti řešení nenadálých a mimořádných situací, až po osobní připravenost všech osob, pohybujících se ve školách, které mohou pozitivním způsobem ovlivnit situaci způsobenou činností aktivního útočníka.
Uvedenou problematikou se osobně zabývám jak po celou svoji profesní dráhu v ozbrojených a bezpečnostních sborech České republiky, tak i z titulu nynější funkce vedoucího bezpečnostního manažera veřejné instituce. V současné době jsem osobně angažován v činnostech Magistrátu hlavního města Prahy, směřujících ke zvýšení informovanosti pedagogů i dalšího školského personálu o možnostech preventivně bezpečnostních opatření v oblasti způsobů řešení mimořádných situací, s primárním zaměřením na chování v případě konfliktu s účastí aktivního útočníka. Mohu tak průběžně sledovat reakce pedagogů na přednášenou látku, využít jejich zpětnou vazbu k dalšímu zdokonalení procesu vzdělávání v této oblasti a v neposlední řadě také ovlivnit skladbu výukových materiálů.
Tato práce by měla být přínosná vědecké obci i odborné veřejnosti svojí komplexností a uceleností poznatků ke zpracovávanému tématu, shromážděných v jedné publikaci a může svým obsahem přispět při tvorbě dalších legislativních postupů vytvářených orgány státní správy.