Princip komplementarity ve fyzice a jeho role při přípravě odborníků v oblasti ochrany obyvatelstva
Abstrakt
Diplomová práce aplikací logických, empirických a statistických metod vymezila v rámci kvantitativního výzkumu roli principu komplementarity v přípravě odborníků v oblasti ochrany obyvatelstva. Princip komplementarity charakterizovala diplomová práce obecně (práce s dvojicemi pojmů, oba pojmy jsou potřebné pro vysvětlení podstaty problému, oba pojmy však nelze současně používat, např. pojmy analýza a syntéza). Diplomová práce pak vymezila fyzikální stránku principu komplementarity - vlnově-korpuskulární dualismus, poloha a hybnost, energie a čas. Posléze následovala komparace základů ochrany obyvatelstva se strukturou fyzikální stránky principu komplementarity. Provedená komparace byla na základě teorie kurikulárního procesu přizpůsobena potřebám a možnostem budoucích odborníků v oblasti ochrany obyvatelstva. Postup je zřejmý ze soustavy cílů, které diplomová práce postupně plnila:
1) Popsat systémově obecnou podobu principu komplementarity a jeho fyzikální aplikace z hlediska teorie kurikulárního procesu.
2) Vytvořit strukturu systému mimořádných událostí z hlediska vědního oboru ochrana obyvatelstva a zaměřit se na její edukační dimenzi při přípravě odborníků.
3) Provést komparaci fyzikální dimenze a mimořádných událostí s obecnou podobou principu komplementarity.
K přenosu poznatků bylo využito teorie kurikulárního procesu. V rámci konceptuálního kurikula bylo podáno vysvětlení propojení mezi obecněji pojatým principem komplementarity a ochranou obyvatelstva. Teorií propojující tyto dvě odlišná odvětví je obecněji pojatý princip komplementarity a pak speciálně Bohrův princip komplementarity propojující nejen vlnově-korpuskulární dualismus, ale také Heisenbergovy relace neurčitosti. Fyzikální dimenze mimořádných události byla přizpůsobena možnostem a potřebám studentů (zamýšlené kurikulum), sepsána do edukačního textu poskytnutého studentům (projektové kurikulum). Funkčnost edukačního testu byla ověřena edukačním testem, jehož výsledky byly statisticky zpracovány (implementované kurikulum).
Statistické šetření výsledků testu potvrdilo druhou hypotézu této práce: "Znalosti budoucích odborníků v oblasti ochrany obyvatelstva budou mít z hlediska role principu komplementarity v rámci jejich přípravy teoretické rozdělení blízké rozdělení normálnímu". Potvrzením této hypotézy byla potvrzena správnost a aplikovatelnost kurikulárního procesu, kterou předpokládala první hypotéza této práce: "Pomocí etap kurikulárního procesu lze vytvořit v rámci kvantitativního výzkumu edukační základ role principu komplementarity."
Přínosy práce lze shrnout následujícím způsobem:
1) Využití edukačního textu v přípravě odborníků v oblasti ochrany obyvatelstva (praktický přínos diplomové práce).
2) Prohloubení použitelnosti teorie kurikulárního procesu v dosud nezkoumané oblasti ochrany obyvatelstva (prohloubení teorie kurikulárního procesu).
3) Vymezení vazby fyzikální části principu komplementarity na obecnou podobu tohoto principu (teoretický přínos diplomové práce).