dc.contributor.advisor | Dvořáčková, Dagmar | |
dc.contributor.author | Tichá, Zuzana | |
dc.date.accessioned | 2022-03-09T07:28:24Z | |
dc.date.available | 2022-03-09T07:28:24Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-05-02 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39445 | |
dc.description.abstract | Rozvoj informačních a komunikačních technologií je v dnešní době velmi aktuálním tématem. Tato bakalářská práce má za úkol zmapovat, jak se k užívání informačních a komunikačních technologií staví senioři a jak je využívají v praktickém životě.
Teoretická část práce tvoří tři základní kapitoly, které se zabývají problematikou stáří, stárnutí a vymezení pojmu senior. Dále se zaměřují na vzdělávání seniorů, které jde v dnešní době stále dopředu a řadí se do něj právě Virtuální Univerzita třetího věku. Poslední kapitola je zaměřena na informační a komunikační technologie, na jejich charakteristiku a na vztah, který senioři k informačním a komunikačních technologiím mají.
V empirické části nalezneme cíl práce, kterým je zjistit, jak senioři přistupují k informačním a komunikačním technologiím a jakou formou tyto technologie v praktickém životě využívají. Pro zjištění tohoto cíle byla vybrána hlavní výzkumná otázka: Jak se senioři ztotožňují s užíváním informačních a komunikačních technologií? Pro co nejpřesnější zodpovězení hlavní výzkumné otázky, byly zvoleny čtyři dílčí výzkumné otázky a ty společně s dalšími podotázkami tvoří scénář pro rozhovor. Jako nejvhodnější pro tuto práci byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu. Pro získání dat bylo pracováno s pomocí metody dotazování a technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum byl veden dvoufázově, tedy první fází byl předvýzkum a poté následoval již samotný výzkum. Výzkumný soubor tvořili posluchači Virtuální Univerzity třetího věku, kteří byli vybrání záměrným kvótním výběrem.
Z výzkumu vyplynulo, že se senioři v pojmech, týkajících se informačních a komunikačních technologií, orientují dobře a používají různé formy těchto technologií denně. Vidí výhody v dostupnosti informací, komunikaci a rychlosti, kterou informační a komunikační technologie disponují, na druhou stranu za velkou nevýhodu považují sociální izolaci. V dnešní době se bez těchto technologií již neobejdou, jelikož pro ně znamenají určité ulehčení jejich života, vzdělávat se ale dále nechtějí, protože jim připadají jejich znalosti v této oblasti dostačující. | cze |
dc.format | 57 s. (102 117 znaků) | |
dc.format | 57 s. (102 117 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | senior | cze |
dc.subject | stáří | cze |
dc.subject | stárnutí | cze |
dc.subject | vzdělávání seniorů | cze |
dc.subject | Virtuální Univerzita třetího věku | cze |
dc.subject | informační a komunikační technologie | cze |
dc.subject | senior | eng |
dc.subject | age | eng |
dc.subject | growing old | eng |
dc.subject | the Virtually University of the third age | eng |
dc.subject | information and communication technologies | eng |
dc.title | Pohled seniorů na užití informačních a komunikačních technologií v praktickém životě | cze |
dc.title.alternative | Senior's View on the Use of Information and Communication Technologies in Practical Life | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 54664 | |
dc.description.abstract-translated | The development of the imformation and communication technologies is at the contemporary time a very actual theme. The object of this bachelor work is to find out the senior´s taking of the information and communication technologies and their using in the practical life.
The theoretical part of this work is formed by three basicly chapters, concerning the problems of the age, growing old and defining of the therm senior. Also are they intending on the senior´s education, going nowadays forward, involving practiculary the Virtually university of the third age. The last chapter is intending on the information and communication technologies, on its characterication and the senior´s reference to these technologies.
In the empiric part of the work occures the work destination, that has to find out, what is the senior´s way to the information and communication technologies the main research question: "What way are the seniors to identify with the using of information and communication technologies?" To get the most exact answere of the main research question with the next secondary questions were the ground for the interview. Like the best for this acivity was chosen the questions research strategy. To get the data helped the asking method and the fast phase was the ahead research and then the proper one. The research group formed the students of the Virtually University of the third age, elected by designed quota election.
From the research resulted the good senior´s orientation concernant the information and communication technologies terms and they are using all kinds of it daily. They accept the advantage of the open informations, of the communication and the rate of speed, which these technologies are desposing, on the other side the seniors are speaking about the disadvantage of the social isolation. Nowadays they want to keep these technologies because they are standing for them the certain relieve in their life, but they don´t want to prolonge the study because the také their knowledge for safficient of this domain. | eng |
dc.date.accepted | 2018-06-06 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Sociální práce ve veřejné správě | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Sociální politika a sociální práce | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Motlová, Lenka | |