Genderové aspekty sociální práce pohledem studujících Zdravotně sociální fakulty
Abstrakt
Pod pojmem "gender" se často myslí genderové role, což znamená očekáváné chování od jedince daného genderu. S genderem úzce souvisí genderové stereotypy, které vedou k genderové diskriminaci. Genderové stereotypy a předsudky se vyskytují do značné míry i v sociální práci. Sociální pracovníci se jimi řídí, a to může vést k nesprávnému posouzení situace klienta. Je to dané tím, že ne všichni sociální pracovníci si genderové stereotypy a předsudky uvědomují, připouští. A dalším stanoviskem je také to, jak sociální pracovník genderové stereotypy vnímá. Velká část pracovníků je považuje za obecně platné a někteří od nich naopak upouští.
Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda se objevují statisticky významné rozdíly ve vnímání vlastností mužů a žen jakožto sociálních pracovníků/pracovnic u studujících sociálních oborů na Zdravotně sociální fakultě. Výzkumná otázka: Jaký je výskyt genderových stereotypů u studujících Zdravotně sociální fakulty? Hypotézy: Existuje statisticky významný rozdíl mezi sociálními obory ve vnímání vlastností mužů sociálních pracovníků? Existuje statisticky významný rozdíl mezi sociálními obory ve vnímání vlastností žen sociálních pracovnic?
Byla použita kvantitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, technika anonymního dotazníku s využitím techniky sémantického diferenciálu. Získaná data byla vytvořena pomocí popisné statistiky v programu MS Excel a testování hypotéz proběhlo v programu SPSS, metodou t-testu. Dotazovaní připisovali vlastnosti k sociálnímu pracovníkovi nebo sociální pracovnici, které byly definovány pomocí sémantického diferenciálu. Vlastnosti (např. aktivní pasivní) byly ohraničeny škálami od pozitivní (1) k negativní (5). Z výsledků výzkumného šetření můžeme zpozorovat, že studující oboru SPVS mají pozitivnější náhled (až na výjimky) na sociálního pracovníka/sociální pracovnici než studující oboru RPP. Výsledky výzkumu mohou posloužit jako zdroj informací nejen pro studující Zdravotně sociální fakulty, ale také vyučujícím, kteří mohou svoji výuku rozšířit o tuto problematiku.