dc.contributor.advisor | Marková, Aneta | |
dc.contributor.author | Sachr, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2022-03-09T07:27:49Z | |
dc.date.available | 2022-03-09T07:27:49Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-08-17 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39425 | |
dc.description.abstract | Hlavním cílem této bakalářské práce je analýza postojů jednotlivých aktérů tranzitního plánování období přechodu žáka s mentálním postižením z primárního do sekundárního vzdělávání. Výzkum se dále zabývá vnímáním vlastních rolí samotnými aktéry, kdo všechno vstupuje do tohoto období přechodu a zda se v českém prostředí vzdělávacího systému realizují tranzitní programy nebo jejich obdoba, jen pod jiným označením. Odpovědi na takové otázky se pokouší nalézt práce pomocí biografického výzkumu na základě hloubkových rozhovorů s potenciálními aktéry tranzitního plánování a analýzou dokumentů úřední povahy. První část přibližuje specifika dospívání osob s mentálním postižením a problematiku tohoto postižení, dále popisuje koncept tranzitních programů a jejich historii ve světě i u nás, nastiňuje vztah mezi inkluzivním konceptem a tranzitním plánováním a pomocí analýzy dokumentů se pokouší najít fragmenty tranzitního plánování v české legislativě. Na základě analýzy rozhovorů poskytnutých potenciálními aktéry je tranzitní plánování v této významné životní fázi považováno za nesmírně důležité, aktéři definují svoji roli v tranzitním týmu, identifikují další členy a hledají koordinátora pro organizační zajištění. Výsledky výzkumu ukazují, že tranzitní plánování, i přes absenci zakotvení v legislativě, je v českém vzdělávacím systému v menší míře realizováno, jen tranzitním programům chybí organizační zajištění a hlavní role koordinátora tak probíhá nahodile na základě iniciativy potenciálního aktéra, nejčastěji školy nebo rodiny žáka s mentálním postižením. Přínosem této práce je upozornění na význam tranzitního období přechodu z primárního školství do sekundárního, jež je jako téma opomíjené oproti období přechodu ze školy do zaměstnání a nezávislého života obecně, a dále seznámení se situací v české školství. | cze |
dc.format | 49 s. (75 338 znaků) | |
dc.format | 49 s. (75 338 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | tranzitní plánování | cze |
dc.subject | tranzitní program | cze |
dc.subject | období přechodu | cze |
dc.subject | žák s mentálním postižením | cze |
dc.subject | kvalita života | cze |
dc.subject | přechod z primárního vzdělávání do sekundárního vzdělávání | cze |
dc.subject | vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami | cze |
dc.subject | transition planning | eng |
dc.subject | transition program | eng |
dc.subject | transition period | eng |
dc.subject | pupil with intellectual disability | eng |
dc.subject | quality of life | eng |
dc.subject | transition from primary education to secondary education | eng |
dc.subject | education of pupils with special educational needs | eng |
dc.title | Tranzitní plánování přechodu žáka s mentálním postižením z primárního vzdělávání do sekundárního vzdělávání | cze |
dc.title.alternative | Transition period in the life of persons with intellectual disability: Transitional planning of transition from primary education to secondary education | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 54632 | |
dc.description.abstract-translated | The main goal of this bachelor thesis is to analyze the attitudes of individual actors in transition planning of transition period of pupils with intellectual disabilities from primary to secondary education. The research focuses on the attitude of potential actors in transition planning, how they percept their role, who enters the transition period and whether or not the transition programs or their analogies are implemented in the Czech educational system. The bachelor thesis tries to find the answers to the questions by the means of biographical research based on in-depth interviews with potential transition planning actors and the analysis of official documents. The first part describes the specifics of adolescence of people with intellectual disabilities and the problematics of the disability. It describes the concept of transition programs and its history in the world and in our country, it further explains the relationship between the inclusive concept and the transition planning and it tries to find transition planning fragments in Czech legislation. Based on the analysis of interviews provided by potential actors, transiiont planning is considered extremely important in this significant life stage. The actors define their role in the transit team, they identify other team members and they seek organizing coordinator. Although the transition program is not grounded in the Czech legislation, the results of the research show up that transition planning is in smaller scale implemented in the Czech educational system. The transition programs lack only an organizing coordinator whose existence in current conditions is random and rare and whose role is mostly ensured by school or intellectually disabled pupil's family. The contribution of the thesis is in pointing out the importance of the period of transition from primary to secondary education because this topic is neglected compared to the period of transition from school to work and independent life in general. Another contribution is the familiarization with the situation in the Czech educational system. | eng |
dc.date.accepted | 2018-09-21 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Šesták, Jan | |