Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMarková, Aneta
dc.contributor.authorSachr, Jakub
dc.date.accessioned2022-03-09T07:27:49Z
dc.date.available2022-03-09T07:27:49Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-08-17
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39425
dc.description.abstractHlavním cílem této bakalářské práce je analýza postojů jednotlivých aktérů tranzitního plánování období přechodu žáka s mentálním postižením z primárního do sekundárního vzdělávání. Výzkum se dále zabývá vnímáním vlastních rolí samotnými aktéry, kdo všechno vstupuje do tohoto období přechodu a zda se v českém prostředí vzdělávacího systému realizují tranzitní programy nebo jejich obdoba, jen pod jiným označením. Odpovědi na takové otázky se pokouší nalézt práce pomocí biografického výzkumu na základě hloubkových rozhovorů s potenciálními aktéry tranzitního plánování a analýzou dokumentů úřední povahy. První část přibližuje specifika dospívání osob s mentálním postižením a problematiku tohoto postižení, dále popisuje koncept tranzitních programů a jejich historii ve světě i u nás, nastiňuje vztah mezi inkluzivním konceptem a tranzitním plánováním a pomocí analýzy dokumentů se pokouší najít fragmenty tranzitního plánování v české legislativě. Na základě analýzy rozhovorů poskytnutých potenciálními aktéry je tranzitní plánování v této významné životní fázi považováno za nesmírně důležité, aktéři definují svoji roli v tranzitním týmu, identifikují další členy a hledají koordinátora pro organizační zajištění. Výsledky výzkumu ukazují, že tranzitní plánování, i přes absenci zakotvení v legislativě, je v českém vzdělávacím systému v menší míře realizováno, jen tranzitním programům chybí organizační zajištění a hlavní role koordinátora tak probíhá nahodile na základě iniciativy potenciálního aktéra, nejčastěji školy nebo rodiny žáka s mentálním postižením. Přínosem této práce je upozornění na význam tranzitního období přechodu z primárního školství do sekundárního, jež je jako téma opomíjené oproti období přechodu ze školy do zaměstnání a nezávislého života obecně, a dále seznámení se situací v české školství.cze
dc.format49 s. (75 338 znaků)
dc.format49 s. (75 338 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjecttranzitní plánovánícze
dc.subjecttranzitní programcze
dc.subjectobdobí přechoducze
dc.subjectžák s mentálním postiženímcze
dc.subjectkvalita životacze
dc.subjectpřechod z primárního vzdělávání do sekundárního vzdělávánícze
dc.subjectvzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebamicze
dc.subjecttransition planningeng
dc.subjecttransition programeng
dc.subjecttransition periodeng
dc.subjectpupil with intellectual disabilityeng
dc.subjectquality of lifeeng
dc.subjecttransition from primary education to secondary educationeng
dc.subjecteducation of pupils with special educational needseng
dc.titleTranzitní plánování přechodu žáka s mentálním postižením z primárního vzdělávání do sekundárního vzdělávánícze
dc.title.alternativeTransition period in the life of persons with intellectual disability: Transitional planning of transition from primary education to secondary educationeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag54632
dc.description.abstract-translatedThe main goal of this bachelor thesis is to analyze the attitudes of individual actors in transition planning of transition period of pupils with intellectual disabilities from primary to secondary education. The research focuses on the attitude of potential actors in transition planning, how they percept their role, who enters the transition period and whether or not the transition programs or their analogies are implemented in the Czech educational system. The bachelor thesis tries to find the answers to the questions by the means of biographical research based on in-depth interviews with potential transition planning actors and the analysis of official documents. The first part describes the specifics of adolescence of people with intellectual disabilities and the problematics of the disability. It describes the concept of transition programs and its history in the world and in our country, it further explains the relationship between the inclusive concept and the transition planning and it tries to find transition planning fragments in Czech legislation. Based on the analysis of interviews provided by potential actors, transiiont planning is considered extremely important in this significant life stage. The actors define their role in the transit team, they identify other team members and they seek organizing coordinator. Although the transition program is not grounded in the Czech legislation, the results of the research show up that transition planning is in smaller scale implemented in the Czech educational system. The transition programs lack only an organizing coordinator whose existence in current conditions is random and rare and whose role is mostly ensured by school or intellectually disabled pupil's family. The contribution of the thesis is in pointing out the importance of the period of transition from primary to secondary education because this topic is neglected compared to the period of transition from school to work and independent life in general. Another contribution is the familiarization with the situation in the Czech educational system.eng
dc.date.accepted2018-09-21
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŠesták, Jan


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam