Možnosti integrace žáků s tělesným postižením v základních waldorfských školách v Jihočeském kraji
Abstrakt
Tato práce se zabývá problematikou integrace žáků s tělesným postižením do základní waldorfské školy, a to konkrétně v základní waldorfské škole v Českých Budějovicích.
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jaké jsou možnosti integrace žáků s tělesným postižením do základní waldorfské školy v jihočeském kraji.
Teoretická část obsahuje ve třech kapitolách vysvětlení základních pojmů či problematiky této bakalářské práce. První kapitola obsahuje vysvětlení pojmu integrace, její formy, faktory i úskalí. Druhá kapitola obsahuje informace o waldorfské pedagogice, základních waldorfských školách v České republice a vztahu waldorfské pedagogiky k integraci. Kapitola třetí, se zabývá problematikou tělesného postižení, konkrétně jeho klasifikací. Největší pozornost je věnovaná problematice Duchennovi svalové atrofie, protože tímto onemocněním trpí integrovaní žáci ve zkoumané waldorfské škole a také dětské mozkové obrně, protože ta patří mezi nejčastější tělesná postižení u dětí.
Pro praktickou část práce byl použit kvalitativní výzkum. V rámci toho výzkumu jsem vedla hloubkové rozhovory s informanty, mezi které patřili pedagogové a asistenti pedagoga, již ze zmiňované základní waldorfské školy v Českých Budějovicích.
Tato bakalářská práce může sloužit k získání informací o možnostech integrace tělesně postižených žáků do základních waldorfských škol v Jihočeském kraji. Práce by mohla pomoci rodičům s výběrem alternativní základní školy pro jejich dítě s tělesným postižením.