Budování komunikačních kompetencí u žáka mladšího školního věku s poruchou autistického spektra v hlavním vzdělávacím proudu: případová studie
Abstrakt
Bakalářská práce prezentuje případ dobré praxe, kde se nadstandardním způsobem rozvinuly komunikační kompetence u žáka mladšího školního věku s poruchou autistického spektra v hlavním vzdělávacím proudu. Klade si za cíl na základě úzce vyspecifikovaných teoretických východisek zpracovat k vymezenému tématu aktuální poznání a na jejich podkladě provést případovou studii retrospektivního charakteru.
Teoretická práce vymezuje termíny úzce spojené s tématem autismus, dětský autismus, komunikační kompetence a speciálně pedagogické postupy uplatňované k dětem s diagnózou autismu.
Praktická část představuje formy a metody práce a pedagogické postupy, které byly využity k rozvoji řečových dovedností a komunikace u žáka s diagnózou dětského autismu s lehkou mentální retardací v oblasti kognitivních funkcí. Dále poukáže, jak ovlivnily osvojené řečové kompetence jeho začlenění do základní školy hlavního vzdělávacího proudu a do společnosti.
Aby došlo k naplnění cílů, byl proveden kvalitativní výzkum v designu případové studie. Z důvodu celistvosti a komplexnosti případu byly podrobně zpracovány anamnestická data, rozhovory s matkou chlapce, klinickou logopedkou, třídní učitelkou a asistentkou pedagoga.
Výzkum přinesl řadu zajímavých skutečností. Vyplynulo z něj, že v rozvoji komunikačních kompetencí byla velmi důležitá zejména iniciativa ze strany matky, týmová spolupráce všech zúčastněných stran, citlivá atmosféra navozená ve třídě, vhodně volené metodické postupy třídní učitelky, důslednost při dodržování nastavených pravidel a šance chlapce vzdělávat se v kolektivu dětí, které mu byly a jsou velkou motivací v rozvoji.
Po formálních úpravách může tato bakalářská práce sloužit jako informační materiál pro rodiče, pedagogy, pediatry či sociální pracovníky setkávající se s dětmi mladšího školního věku s poruchou autistického spektra. Text práce bude též využitelný jako studijní materiál pro studenty pedagogicky orientovaných studijních programů.