dc.contributor.advisor | Břízová, Bohdana | |
dc.contributor.author | Kocinová, Nikola | |
dc.date.accessioned | 2022-03-09T07:27:30Z | |
dc.date.available | 2022-03-09T07:27:30Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-05-04 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39412 | |
dc.description.abstract | Předmětem této práce jsou dva druhy pobytů mimo rodinu, a to v první řadě letní tábory pro děti s postižením, které poskytují například různé neziskové organizace, školy, kluby apod, a jsou tak oblíbenou součástí letních prázdnin, a v druhé řadě odlehčovací pobyty, které fungují v rámci sociálních služeb podle § 44 zákona č. 108/2006 o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, které slouží především pro to, aby si pečující osoby dětí s postižením, mohly odpočinout.
V praktické části nalezneme vyhodnocení výsledků výzkumu, jehož cílem je zjistit, jaký je význam pobytů mimo rodinu v kontextu rodinného soužití. Dílčím cílem je prozkoumat, jaký význam má pobyt na konkrétní jedince s určitým druhem postižení.
V rámci výzkumu byly položeny tři výzkumné otázky. Otázky směřovaly ke zjištění, v jakých oblastech pobyty dětem s postižením prospívají, jak vnímají pobyt mimo rodinu rodiče a jak samotné děti. K dosažení cílů byl použit kvalitativní postup, jehož základem se stala výzkumná metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru s rodiči dítěte s postižením, kteří využívají pobyt, a také s dětmi, které se pobytu účastnily. Jejich odpovědi byly následně zpracovány technikou otevřeného kódování a poté proběhla kategorizace dat.
Z výsledků vyplývá, že pobyty mimo rodinu prospívají nejen dětem s postižením z hlediska osamostatnění se, socializace a komunikace, ale také rodičům, kteří si mohou libovolně naložit se svým volným časem.
Tato bakalářská práce může posloužit jako informační materiál pro jiné rodiče, kteří mají dítě s postižením, a uvažují o možnosti pobytu mimo rodinu, ale také jako zpětná vazba organizacím, jež tyto pobyty poskytují. | cze |
dc.format | 75 s. (135 803 znaků) | |
dc.format | 75 s. (135 803 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | zdravotní postižení | cze |
dc.subject | rodina | cze |
dc.subject | letní tábory | cze |
dc.subject | odlehčovací pobyty. | cze |
dc.subject | disability | eng |
dc.subject | family | eng |
dc.subject | summer camps | eng |
dc.subject | relieving stays | eng |
dc.title | Význam pobytů mimo rodinu pro děti s postižením | cze |
dc.title.alternative | The Meaning of Staying Disabled Childern outside of Family | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 54618 | |
dc.description.abstract-translated | The subject of this thesis are the home-away stays for disabled kids. These are primarily summer camps with special needs, that are organized by, for example, various non-profit institutions, schools, clubs etc. and are the popular part of the summer holiday. Secondarly it is about the relieving stays, that are part of the social services according to the article 44 of the law no. 108/2006 about social services, that functions so the caregivers can have a rest.
In the practical part we will find the results of the research, whose goal was to find out what the meaning of the home-away stays is in the context of the family coexistence. The partial goal is to examine what importance the stay has on a particular individual with a particular type of disability.
Three explorational questiones were raised within the research. They aimed for the finding out in which areas the stays are beneficial to the disabled kids, how they feel about the home-away stays and how the parents feel. To get the goal acomplished a qualitive technique was used. Its base was an explorational method of questioning, the technique of semi-structured dialogue with the kid's parents and the kids themselves. After that, their responses were processed with use of the open-coding technique. Afterwards the categorization of the data was executed.
The results show that the home-away stays are beneficial not only to the kids but also to the parents. The kids learn how to be more indepenent, sociable and communicative. The parents, on the other hand, can choose what they want to do with their free time.
This thesis can serve as an informative material for other parents, that have a disabled kid and think about the home-away stay. Additionally it can also serve as the feedback to the institutions providing these stays.
Key words: disability, family, summer camps, relieving stays | eng |
dc.date.accepted | 2018-06-20 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Šesták, Jan | |