dc.contributor.advisor | Břízová, Bohdana | |
dc.contributor.author | Čítková, Michaela | |
dc.date.accessioned | 2022-03-09T07:27:15Z | |
dc.date.available | 2022-03-09T07:27:15Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-05-04 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39404 | |
dc.description.abstract | Supervize je disciplína působící v oblasti pomáhajících profesí, nicméně v oblasti ústavní výchovy je stále novinkou. Teprve v roce 2010 byly snahy MŠMT potřebu supervize ukotvit a to v podobě Metodického pokynu k poskytování supervize ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a ve školských zařízeních preventivně výchovné péče. Metodický pokyn obsahuje řadu doporučení týkajících se realizace supervize v zařízeních zřízených MŠMT.
Cílem bakalářské práce je na podkladě teoretických východisek zjistit a popsat, zda a jakým způsobem je realizována supervize v zařízeních ústavní výchovy a jak je vnímána jejími aktéry, tedy pedagogickými pracovníky. K dosažení cílů bakalářské práce byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu. Ke sběru dat v rámci empirické části byla využita technika polostrukturovaného dotazníku a polořízeného rozhovoru.
Z výsledků výzkumu následně vyplynulo, že pracovníci zařízení vnímají supervizi vcelku pozitivně, i když ne vždy tomu tak bylo. Dříve negativní pocity pramenily především z neznalosti a minimální zkušenosti se supervizí, nyní pracovníci vnímají supervizi jako nutnou a potřebnou. Z výzkumu také vyplynuly jasné důvody stojící za absencí supervize v některých zařízeních a to jsou hlavně nedostatečné finanční prostředky a neakceptace supervize pracovníky zařízení. V neposlední řadě bylo zjištěno, že supervize v zařízeních probíhá dle standardů uvedených v odborné literatuře nebo dle doporučení v podobě Metodického pokynu. | cze |
dc.format | 100 s. | |
dc.format | 100 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | ústavní výchova | cze |
dc.subject | supervize | cze |
dc.subject | supervizor | cze |
dc.subject | supervidovaný | cze |
dc.subject | institutional education | eng |
dc.subject | supervision | eng |
dc.subject | supervisor | eng |
dc.subject | supervised | eng |
dc.title | Supervize v zařízeních ústavní výchovy | cze |
dc.title.alternative | Supervision in Instituion of Instituional Care | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 54608 | |
dc.description.abstract-translated | Supervision is a discipline, which operates in the field of helping professions, however it is still very new in the field of institutional care. Only in 2010 came the effort of the Ministry of education, youth and sports to anchor the need of supervision, which happened through the Methodical instruction for providing supervision in school institutions for exercising institutional care or preventive education, and in school institutions of preventive educational care. Methodical instruction contains a set of recommendations regarding the realisation of supervision in the institutions run by the Ministry of education, youth and sports.
The aim of the bachelor thesis is to find out and describe on the basis of theoretical resources, if and how is the supervision realised in the institutions of institutional care and how is it perceived by its actors - pedagogical workers. To achieve the goals of bachelor thesis, the strategy of qualitative research was chosen. To gather the data in the empirical part, the technique of half-structured questionnaire and half-controlled interview was chosen.
From the results of the research emerged that the institutional workers perceive the supervision overall as positive, even though it was not always that way. Earlier, the negative feelings originated first of all from the lack of knowledge about and minimal experiences with supervision. Today, the workers perceive the supervision as necessary and needed. From the research also emerged clear reasons of the absence of supervision in some institutions, which are mainly insufficient financial resources and non-acceptance of supervision by some workers. Last but not least, it was found out that the supervision in institutions proceeds by standards listed in the professional literature or according to recommendations in the Methodical instruction. | eng |
dc.date.accepted | 2018-06-20 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Drábová, Magdalena | |