Rizikové faktory životního stylu žáků středních škol
Abstrakt
Cílem bakalářské práce bylo zjistit rizikové faktory životního stylu žáků středních škol.
Práce je tvořena teoretickou a empirickou částí. Teoretická část se soustředí na determinanty zdravého životního stylu, na vliv školy a rodinné výchovy adolescentů na zdravý životní styl, rovněž poukazuje na rizikové faktory ať psychické, fyzické či sociální působící na zdraví životní styl adolescentů a dopady nezdravého životního stylu na tyto mladé lidi. Zabývá se také problematikou prevence.
V rámci tohoto výzkumu byly stanoveny 3 hypotézy:
H 1: Existuje statisticky významný vztah mezi typem navštěvované školy a dodržováním zásad zdravé výživy u adolescentů.
H 2: Existuje statisticky významný vztah mezi pohlavím a vykonáváním pohybových aktivit u adolescentů.
H 3: Existuje statisticky významný vztah mezi typem navštěvovaných škol a užívání návykových látek u adolescentů.
Empirická část je uskutečněna pomocí nestandardizovaného anonymního dotazníku. Dotazník obsahoval 34 otázek, Čtyři otázky otevřené, dvě otázky polootevřené a dvacet osm otázek uzavřených, Všechny otázky byly zaměřené na povědomost o rizikových faktorech životního stylu žáků středních škol, jednalo se zejména o kouření, drogy, alkohol, nezdravé stravování, na zmapování oblastí rizikového chování těchto žáků. Respondenty tvořili žáci 4 středních škol Jihočeského kraje, celkem v počtu 337 ve věkovém rozmezí 15- 19 let. Metodou stratifikovaného náhodného výběru byly vybrány školy SZŠ a VOŠZ, Gymnázium, SOŠ, SOU a VOŠ a SPŠ, vždy v počtu 100 dotazníků na každou jmenovanou školu.
Z výsledků vyplývá, že konzumaci zeleniny dodržují nejvíce respondenti navštěvující Střední zdravotnickou školu a Vyšší odbornou školu zdravotnickou a také Gymnázium. Z výsledků dále vyplývá, že pohybově aktivnější jsou více respondenti chlapci než dívky a užívání návykových látek převládá u respondentů navštěvujících Střední odbornou školu a Střední odborné učiliště a také u žáků Vyšší odborné školy a Střední průmyslové školy.