dc.contributor.advisor | Prázdná, Radka | |
dc.contributor.author | Tkadlečková, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2022-03-09T07:24:48Z | |
dc.date.available | 2022-03-09T07:24:48Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-05-04 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/39305 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá tématem Praktické životní dovednosti jako prostředek sociální integrace dospělých osob s postižením zraku. Práce si klade za cíl zpracování teoretických východisek vymezeného tématu a na jejich podkladě provést komparaci vybraných kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky se zaměřením na vzdělávací obsah praktických životních dovedností. Dílčím cílem bylo doplnit komparaci kvalitativními daty, která analyzují význam praktických životních dovedností pro socializační proces osob s postižením zraku, a to v kvalitativním designu narativní biografie. Vzhledem k výše uvedeným cílům byly stanoveny dvě výzkumné otázky: 1. Existují v učebních osnovách kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky konkrétní předměty, které přímo zprostředkovávají nácvik praktických životních dovedností? 2. Jaké obsahové odlišnosti mají učební osnovy vybraných kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky v souvislosti s uplatněním nácvikových metod praktických životních dovedností?
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretickou část tvoří první čtyři stěžejní kapitoly. První se zabývá vymezením základních pojmů zrakového postižení, etiologií zrakových vad a její klasifikací a kompenzačními možnostmi. Druhá kapitola se věnuje osobám se zrakovým postižením. Třetí kapitola popisuje praktické životní dovednosti a jejich možnosti a čtvrtá kapitola se věnuje sociální integraci.
V praktické části jsou charakterizovány cíle a výzkumné otázky, metodika a techniky sběru dat. K naplnění cílů byl použit kvalitativní sběr dat. V tomto případě se jedná
o komparativní analýzu dokumentů a narativní rozhovor. Obsah a operacionalizace této oblasti je detailněji popsána v praktické části. | cze |
dc.format | 79 s. (141 910 znaků) | |
dc.format | 79 s. (141 910 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Zrakové postižení | cze |
dc.subject | praktické životní dovednosti | cze |
dc.subject | sociální integrace | cze |
dc.subject | kompenzace | cze |
dc.subject | Visual disability | eng |
dc.subject | practical life skills | eng |
dc.subject | social integration | eng |
dc.subject | compensation | eng |
dc.title | Praktické životní dovednosti jako prostředek sociální integrace dospělých osob s postižením zraku | cze |
dc.title.alternative | Practical life skills functioning as a tool of a social integration of adults with visual impairment | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 51585 | |
dc.description.abstract-translated | The bachelor thesis is dedicated to practical life skill as a medium of social integration of visually impaired adults. The purpose of the thesis is a process of teoretical basis of a designated topic and a comparation of selected Czech and Austrian curricular documents which are focused on educational content of practical life skills. The part-purpose was to add qualitative data to the comparison which analyse a meaning of practical life skills for a socialization process of visually impaired people in a qualitative design of a narrative biography.
Concerning the purposes mentioned above two questions were determined: 1. Do particular subjects that mediate the practice of practical life skills exist in syllabus of curricular documents of Czech republic and Austria? 2. What are the differences of syllabus of selected curricular documents of Czech republic and Austria in connection with use of methods of practical life skills?
The thesis is divided to theoretical and practical part. Theoretical part has four main chapters. The first one is focused on definiton of fundamental terms, aetiology of visual defects and its clasification and compensatory options. The second chapter is about visually impaired people. The third chapter describes practical life skills and its options and the fourth chapter is determined to a social integration.
In the practical part of the thesis there are characterized the purposes and research questions, methods and technique of collection of the data. The collection of the qualitative data was used to fulfill the purposes of the thesis, in this case comparative analysis of documents and narrative dialogue. Content and operationalisation of this area is described in detail in the practical part. | eng |
dc.date.accepted | 2018-06-20 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Jánský, Petr | |