Fenomény filosofie výchovy - edukace
Abstrakt
Práce se zabývá filozofií výchovy edukací. Teoretická část se zabývá edukací z pohledu filosofie výchovy, a to z historického hlediska v období starověku a novověku, posléze v pojetí dnešní doby. Je vytvořena filosofická reflexe zaměřená na filosofická východiska výchovy edukaci, filosofický základ některých alternativních pedagogických směrů a obraz jednotlivce a společnosti ve filosofii výchovy. Je zmíněn i problém etická dimenze filosofie výchovy.
Ve druhé, empirické části, bylo prostřednictvím dotazníkového šetření zkoumáno, jaké povědomí o filosofii výchovy edukaci mají samotní učitelé. Pro doplnění daného problému byly zhotoveny i dvě případové studie. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jaká filosofická východiska lze formulovat pro oblast výchovy a edukace v současnosti, jaký je filosofický obraz jednotlivce a společnosti ve filosofii výchovy a jakou etickou dimenzi má filosofie výchovy.