dc.contributor.advisor | Turnerová, Lenka | |
dc.contributor.author | Třeštík, Miroslav | |
dc.date.accessioned | 2021-11-22T11:53:34Z | |
dc.date.available | 2021-11-22T11:53:34Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.date.submitted | 2008-04-18 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/3876 | |
dc.description.abstract | Franchising v posledním čtvrtstoletí zaznamenává velmi dynamický rozvoj díky stále snazšímu překonávání technologických a politických bariér v šíření informací a kapitálu. Dnes mu mnoho velkých firem vděčí za své silné celosvětové konkurenční postavení a věhlas. Nejúspěšnější franchisové koncepty nabyly postupem času globálního významu.
Z praxe víme, že franchising snižuje podnikatelská rizika držitelům franchisové licence oproti samostatně podnikajícím až o 80 %. V současné době se odhaduje, že existuje na celém světě přes 16 tisíc samostatných franchisových koncepcí, značek a sítí uspokojujících konečného spotřebitele. Cílem této práce bude charakterizovat franchisingové podnikání, vysvětlit podstatu jeho fungování, ukázat jeho silné ale i slabé stránky a na základě konkrétního případu konceptu společnosti Plzeňský Prazdroj, a.s. zhodnotit výhodnost zvoleného způsobu podnikání.
Celá práce je rozdělena na dvě části. V úvodu se věnuji charakteristice franchisingu, jeho historii, současné situaci, definici a výkladu pojmů. Dále se věnuji srovnání s jinými systémy spolupráce, zmiňuji se o různých druzích franchisingu, o jeho výhodách a nevýhodách a o jeho silných stránkách. Také se zmíním o vlivu na malé a střední podnikání. Na konci první části se zabývám okolnostmi při zakládání franchisového podniku a současnou situací v České republice po vstupu do Evropské unie. Ve druhé části se podrobně věnuji výše zmíněnému konceptu samoobslužného zařízení, kde se úvodem zmíním o historii společnosti a o vzniku konceptu. Popisuji zde podrobně celý koncept, zmiňuji jeho výhody a v prvé řadě také jeho jedinečnost. Ilustruji zjednodušenou ekonomickou rozvahu. Zmiňuji zde náležitosti, které je nutno splnit při záměru stát se franchisantem. Nastiňuji také aktuální problémy při rozrůstání sítě.
Pro gastronomické činnosti se jeví franchising jako velice výhodný způsob podnikání. Avšak pro každou podnikatelskou činnost je nutné pečlivě zvážit, zdali se hodí právě tento způsob. Z praxe víme, že lze provozovat touto metodou úspěšně i realitní kanceláře a mnohé jiné druhy podnikání. Velkou roli v tomto podnikání hraje komunikace mezi franchisorem a franchisantem.
Zakladatelům zkoumaného konceptu se nepochybně povedlo nabídnout tržnímu světu něco nového, ojedinělého a to nejen v České republice ale i v zahraničí. To dokazuje zájem jak domácích, tak zahraničních uchazečů. Bohužel momentálně nelze koncept z technického ani obchodního hlediska realizovat v zahraničí. | cze |
dc.format | 53 s., 1 s. obr. příloh | |
dc.format | 53 s., 1 s. obr. příloh | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | franchising | cze |
dc.subject | franchisor | cze |
dc.subject | franchisant | cze |
dc.subject | franchisingová smlouva | cze |
dc.subject | franchisingový koncept | cze |
dc.subject | franchising | eng |
dc.subject | franchisor | eng |
dc.subject | franchisee | eng |
dc.title | Franchising jako úspěšná metoda podnikání | cze |
dc.title.alternative | Franchising as a Successful Method of Business | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 9013 | |
dc.description.abstract-translated | Last 25 years, franchising as a system of business reach a dynamical progress thanks to the easier breaking through technological and political barriers in diffusing information. These days, there are lots of famous companies, all over the world, that are using this way of business and they are very known and successful with very strong position in market environment (environment of market). The most successful ones get to the global meaning.
We have already known, franchising can significantly reduce business risks. Nowadays there are about 16 thousands independent concepts in working condition that are satisfying their consumers. The main goal of this work is to characterize franchising business, explain the heart of matter and show its weaknesses and strengths. I will take an actual case of company and decide about profitability of this way of business.
The whole work is divided into two parts. As an introduction I deal with features of franchising, its evolution, present situation, definition and interpretation of ideas. Then I compare this system with others and describe different kinds of franchising. At the end of the first part I describe state of affairs during foundation of new franchise company and describe situation in Czech Republic after joining in the European Union. In the second part I go in for the concrete concept in detail. I describe whole concept, show its strengths and weaknesses and its uniqueness. I illustrate simplified economical balance and mention about necessities necessary to become a franchisee.
For different activities are different kinds of business the best choices. Experience shows, we can use this way of business in real estate and many others. Communication between franchisor and franchisee is very important.
Founders of this concept offer to consumers something new, unique not even in the Czech Republic, but also in abroad. It can demonstrate an interest of external interested persons. | eng |
dc.date.accepted | 2008-05-30 | |
dc.description.department | Ekonomická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Obchodní podnikání | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Ekonomická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Ekonomika a management | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |