dc.contributor.advisor | Mrhálek, Tomáš | |
dc.contributor.author | Kříž, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2022-03-08T14:01:18Z | |
dc.date.available | 2022-03-08T14:01:18Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-04-26 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/38196 | |
dc.description.abstract | Cílem studie je zmapovat depresivitu, jakožto jeden ze symptomů deprese, projevující se aktuálním rozladem člověka, a to na vzorku 442 českých adolescentů z gymnázií a střední odborné školy ze dvou krajů České republiky. Dílčím cílem bylo prozkoumat, jakým způsobem souvisí míra depresivity s úrovní sebehodnocení a zdali se sebehodnocení liší u adolescentů klasifikovaných jako depresivní a nedepresivní. Pro výzkumnou část byl zvolen kvantitativní design
a vytvořena testová baterie sestávající z metody pro měření dětské depresivity (Children's Depression Inventory CDI), úrovně sebehodnocení (Rosenberg Self-Esteem Scale RSES) a úrovně obecné vlastní efektivity (General Self-Efficacy Scale GSES). Dospěli jsme k následujícím zjištěním. Soubor obsahoval 19 % depresivních respondentů (84 osob) z nich bylo 3,6 % chlapců (16) a 15,4 % dívek (68). Zjistili jsme, že dívky, chlapci i celý náš soubor jsou více depresivní v porovnání s normativními soubory z České republiky i zahraničí. V rámci ověřování hypotéz byl zjištěn genderový rozdíl v inklinaci k depresivitě (dívky inklinují více), avšak míra depresivity pouze depresivních jedinců se genderově nelišila. Hypotézu o snižující se depresivitě v průběhu pozdní adolescence jsme nepotvrdili. Zjistili jsme, že úroveň sebehodnocení (self-esteem) i obecné vlastní efektivity (self-efficacy) negativně korelují s mírou depresivity a že depresivní jedinci mají v porovnání s nedepresivními rozdílnou (nižší) úroveň sebehodnocení i obecné vlastní efektivity. | cze |
dc.format | 54 s. | |
dc.format | 54 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | deprese | cze |
dc.subject | depresivita | cze |
dc.subject | adolescence | cze |
dc.subject | sebehodnocení | cze |
dc.subject | depression | eng |
dc.subject | depressivity | eng |
dc.subject | adolescence | eng |
dc.subject | self-esteem | eng |
dc.title | Depresivita a sebehodnocení u adolescentů | cze |
dc.title.alternative | Depressivity and self-esteem in adolescence | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 51652 | |
dc.description.abstract-translated | The aim of the study is to explore depressivity as one of the symptoms of depression, manifested by the actual disharmony in a person. The study was carried out on a sample of 442 Czech adolescents from grammar schools and high schools from two regions of the Czech Republic. A sub-objective was to explore how the level of depressivity and self-esteem are related and whether self-esteem differs among adolescents classified as depressive and non-depressive. For a section of the research, a quantitative design was selected and a battery of tests was created using the Children's Depression Inventory (CDI), the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES), and the General Self-Efficacy Scale (GSES). We have come to the following findings. The group consisted of 19% depressive respondents (84 individuals) of whom 3,6% were boys (16) and 15,4% (68) were girls. We have found that girls, boys and our entire study group are more depressive compared to normative groups from the Czech Republic and abroad. In the process of verifying the hypothesis, the inclination towards depressivity was found in the gender difference (girls have a greater tendency than boys), but the depressivity rate of only depressive individuals did not differ in relation to gender. The hypothesis of decreasing depressivity during late adolescence was not confirmed. We found that the level of self-esteem and general self-efficacy negatively correlated with the level of depressivity and that depressive individuals have, compared to non-depressive ones, lower self-esteem and general self-efficacy. | eng |
dc.date.accepted | 2018-05-31 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Psychologie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Psychologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Plassová, Michala | |